- tor 30 jul 2015, 12:33
#993049
Jag tror det är nån sorts ljushysteri här i Sverige, men var och en får ju fixa med sin bil bäst de vill. Persoligen tycker jag att det var minst lika bra ljus med Volvos "stora runda" (164 och tidiga 240) som med modernare halogenlyktor. Bättre faktiskt. Xenonhalvljus är ju annorlunda med betydligt högre ljusflöde, men helljusfunktionen tycks inte vara den bästa i den sortens strålkastare och därav kan man ju förstå att man vill ha nån extralykta till helljuset. De entusiaster som vräker på med massor av starka trålkastare har jag lite svårt att förstå mig på; att blända av till halvljus måste ju vara som att köra in i en svart vägg.
På en hyfsad väg med glest med trafik brukar jag tycka ett par vanliga H4-lyktor (i gott skick) duger rätt bra. En bredlysande och en långlysande extralykta vore bonus, för viltets skull. Halogen, tack, för vettig färgtemperatur. Jag har inget intryck av att det är lika vanligt "utomlands" med väldigt många lampor på bilarna.