Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Även jag avänder Julas spolarvätska. Testade den från Biltema en gång, aldrig mer. Hinnan som blev på vindrutan gick knappt att få bort. Fick även spola igenom behållaren för spolarvätska flera gånger för att få ut allt.
@jwiss: Om man kikar på de flesta spolarvätske tillverkare så har de MEK i sina vätskor.
Kör också uteslutade Julas spolarvätska.. den fick bäst i test för ett tag sen och är också en av de billigaste.

Blandar själv, tycker det borde vara straffskatt på att frakta omkring vatten i produkter.. Har haft bil i 16 år och ALDRIG haft problem med kalk i spolarmunstycken. Alltid blandat själv..
Bott i Gävle och Stockholm.. kan kanske vara så att det används mer kalk i vattnet neråt Skåne?
fjohan82 skrev:Även jag avänder Julas spolarvätska. Testade den från Biltema en gång, aldrig mer. Hinnan som blev på vindrutan gick knappt att få bort. Fick även spola igenom behållaren för spolarvätska flera gånger för att få ut allt.
Plus att man kräks lite i munnen när den vidriga lukten kommer in i bilen med...aldrig Biltemas igen!! :)
DaBlo skrev:
fjohan82 skrev:Även jag avänder Julas spolarvätska. Testade den från Biltema en gång, aldrig mer. Hinnan som blev på vindrutan gick knappt att få bort. Fick även spola igenom behållaren för spolarvätska flera gånger för att få ut allt.
Plus att man kräks lite i munnen när den vidriga lukten kommer in i bilen med...aldrig Biltemas igen!! :)
Jag köpte en sort på Citygross som hette Rapp. Varje gång jag spolad rutan kom det en doft av fruktvin. Doften var faktiskt ganska tilltalande och behaglig. Nackdelen var ju att jag blev så jäkla sugen på att ta en liten konjak men något gott till, exempelvis lite mörk choklad :mrgreen:
Etanol E85 från macken, och sen blanda i en ganska stor del vatten. Bensinen separerar då och lägger sig uppe på ytan, där den kan samlas upp och användas i t.ex. gräsklipparen om man inte vågar hälla soppan i bilen. 8)
Blir en del slaskande, men billigare spolarvätska får man nog leta efter. Inte bra dock om det blir bensin kvar i blandningen då denna är väldigt elak mot plast och torkarblad.
joel80 skrev:Kör också uteslutade Julas spolarvätska.. den fick bäst i test för ett tag sen och är också en av de billigaste.

Blandar själv, tycker det borde vara straffskatt på att frakta omkring vatten i produkter.. Har haft bil i 16 år och ALDRIG haft problem med kalk i spolarmunstycken. Alltid blandat själv..
Bott i Gävle och Stockholm.. kan kanske vara så att det används mer kalk i vattnet neråt Skåne?
Jo, det är väldigt mycket kalk i vattnet i Skåne.
Förstår inte alls kritiken mot biltemas spolarvätska. Har kört med deras i 9 år, både koncentrerat och färdig blandad. Givetvis har jag kört med andra kvalitets spolarvätskor från jula, lidl, ica och volvo då och då.

Har aldrig någonsin märkt av någon hinna. Undrar även ifall rutan blir renare när spolarvätskan luktar gott?! Själv föredrar jag att ha det rent och fräscht i kupén kontinuerligt, så slipper jag spola med spolarvätska för att få några sekunder av lukta gott känsla.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]