- ons 01 jul 2015, 09:59
#986069
Att då stoppa in en venturi-strypning som bromsar, skapar turbulens och ger förluster i.o.m att hastighet och tryck ändras så luften vid passage kommer komprimeras o expanderas ger ofelbart förluster och det vore lite som att skjuta motorkonstruktörerna i foten. (Som i bilden kan man ju se att tryck o hastighet varierar vid passagen, att accelerera och bromsa in luften med följande tryckskiften är inte gratis )
g00ey skrev:Man kan ju testa att spänna upp en motor på en dyno (dynamometer) och se hur mycket effekt som går förlorad i en venturi. Med en korrekt installerad sådan tror jag inte det blir några stora effektförluster. Det hade vart intressant annars.Motorkonstruktörerna jobbar ju oändligt mycket med att förbättra flödet för att få upp effekten, minska förluster, få ned förbrukningen, eliminera hinder, osv.
Att då stoppa in en venturi-strypning som bromsar, skapar turbulens och ger förluster i.o.m att hastighet och tryck ändras så luften vid passage kommer komprimeras o expanderas ger ofelbart förluster och det vore lite som att skjuta motorkonstruktörerna i foten. (Som i bilden kan man ju se att tryck o hastighet varierar vid passagen, att accelerera och bromsa in luften med följande tryckskiften är inte gratis )

Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.