Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Det är tveklöst så att motorn håller längre om man byter olja oftare än angivet. En hel del motorproblem under de senaste åren och tidigare kan härledas till för glesa oljebyten (Volvos PSA-sexa, Saabs sludge-problem, VW-gruppens TSI-motorer). Men om det lönar sig? Nej, har man bilen i 3-5 år finns ju garantier och maskinskadeförsäkring. Oljebyten kostar rätt mycket pengar om man lämnar in också..

Hade jag en Porsche Cayenne V8 diesel med 381 hk och 850 Nm skulle jag nog byta oftare än föreskrivna varannat år (vill inte tänka på vad motorrenovering skulle kosta...). För en vanlig bil, nej.. jag följer intervallen..
Per
av least
MartinS skrev:Om du bara kör 1000 mil om året tycker jag inte du skall behöva göra tätare byten än så. Däremot skulle jag nog satsa på att skölja lådan vid 6-8kmil. I samma veva är det inte fel att byta alternativt kolla nivåer i bakaxel, haldexkoppling och vinkelväxel.
Gällande byte av olja i bakaxel, haldex sant vinkelväxel, detta är ett jobb som iaf Bilia inte gör. Och då på grund av att detta inte finns som en servicepunkt från Volvo. Underligt tycker jag. Vill de inte tjäna pengar? :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Klart att dom gör jobbet om du vill och betalar för det. Nivån i bakaxeldiffen är det absolut viktigaste, det kan fukta ut via drivaxlarna och till slut blir nivån för låg. Man bör absolut kolla nivån där minst var 8kmil.
av least
MartinS skrev:Klart att dom gör jobbet om du vill och betalar för det. Nivån i bakaxeldiffen är det absolut viktigaste, det kan fukta ut via drivaxlarna och till slut blir nivån för låg. Man bör absolut kolla nivån där minst var 8kmil.

Det tyckte jag med, men det vill de inte göra. :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Byt verkstad! Jag vet flera Bilia som gjort det utan några större problem.
av Schmoyoho
MartinS skrev:Klart att dom gör jobbet om du vill och betalar för det. Nivån i bakaxeldiffen är det absolut viktigaste, det kan fukta ut via drivaxlarna och till slut blir nivån för låg. Man bör absolut kolla nivån där minst var 8kmil.
Där jag servar bilen ingår det kontroll av oljenivån i bakdiffen och möjligtvis även växellåda och Haldex. Inte helt säker dock, men diffen ingår. Gäller en Volvo-ÅF eller vad det heter när det gäller service. Volvo-certifierad eller något...

Men eftersom topic är oljebyte: vad gäller oljebyte i Haldex/diff? På gamla bilar fanns det ju rekommendationer för det men med dagens oljor ska det ju inte krävas. Är det samma sak som med automatlådor att det bör göras ändå, trots att det inte är en servicepunkt, eller räcker oljan hela bilens livslängd?
Användarvisningsbild
av MartinS
Kontroll av täthet är inte det samma som kontroll av nivå, om det är det din verkstad säger. För att kontrollera nivån i diffen måste man fylla olja till det rinner ut ur nivå/påfyllningshålet och sedan suga ur 5cl eller hur mycket det nu var. Jag tror inte någon volvoverkstad gör det utan att man bett om det.

Personligen tror jag det är viktigt att kolla nivån, att byta olja är kanske inte riktigt lika viktigt, men kanske något man ändå bör överväga när milen börjar ticka på ordentligt.

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. M[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]