Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ulf_gbg
rob7272 skrev:...Alternativet är som sagt en V70 D3 Classic Summum Aut. Vore kul att höra från andra som står i samma valsituation att förså varför man valde det ena eller andra. Framförallt om ni provkört T4 och D3 samtidigt med Automat (alltså nya VEA-motorerna).
Jag har redan beställt min V70 D3e Automat, men är ändå nyfiken på att höra omdömen från er som hunnit köra en dylik bil några veckor. Det blir min första bil någonsin med automatlåda så jag har inte så mycket att jämföra med. Undrar lite över om den nya 6-stegade lådan känns annorlunda jmf med den 8-stegade lådan som kommer med D4-motorn.
av AndreasCS
Ja så då var första längre trippen genomförd, närmare 70 mil av övervägande landsväg. Resan gick upp till fjällen så vi fick testa på alla typer av vägar, från fina 110 sträckor ner till grusvägar med mötesplatser och obefintligt underhåll. Som sammanfattning av bilkörandet kan jag bara säga wow! Att det kan vara så pass stor skillnad mellan denna och vår gamla v70 2.5ft från -09 trodde jag inte var möjligt då det i grunden är samma bil.
Ja även mellan denna och min fars v70 T4 från -14 känns det tydlig förfining, framförallt i drivlinan men även komforten. Han kör manuell vilket givetvis inte gör jämförelse helt rättvis men han blev imponerad och sugen att byta...
Förbrukningsmässigt kan jag dock ännu inte och kanske aldrig nånsin tävla med honom. Vi snittade 0,63 med farthållare och allt annat i bilen aktiverat inkluderat eco-läge. En sträcka av ca. 6mil där jag försökte mig på lite eco körning resulterade i ca. 0,58 så det kostade mer än det smakade i mina ögon. Under liknande förutsättningar ligger min far stadigt kring 0,6 och strax därunder även med farthållare.
Jag kan dock inte på något vis säga att jag är missnöjd med det snittet vi låg på, men är väl egentligen ganska obrydd om förbrukningen och mer intresserad av komfort och säkerhet.
Att efter drygt fyra timmars körning kunna kliva ur bilen och faktiskt känna sig lika pigg/piggare jämfört när man klev in är helt underbart! Tyst kupé (laminerade rutor är lätt värt det), underbara stolar, avslappnad men villig drivlina och förarstöd och förarmiljö som verkligen hjälper/underlättar körningen är de viktigaste anledningarna till detta i mina ögon.
Inser att detta inlägg mer låter som en annons än ett utlåtande, får se under veckan om det kan bli något lite mer objektivt inlägg...
av Droopy
för mig en gåta hur folk får till dessa förbrukningssiffror, har själv verkligen försökt nu i 132mil med min T4a att köra luuuungt och hålla nig mestadels under 2000rpm, fick ett snitt på 0,91 på sensus och det resulterade i verklig förbrukning på 0,98, Kör jag som jag brukar ( rally kalle stilen ) ligger jag på 1,1 blandad körning.

0,70 skulle jag inet ens få till i en utförsbacke, men förmodligen kör jag inte så lungt iaf, kan tänkas. Och ska jag vara ärlig var det rätt så seeegt att ecodriva sig fram, så jag tror jag fortsätter att förbruka bensin i mängder :-)
av perhall
Numera är det inte ovanligt att man dubblar EU-mixen. Hade en Renault med D2-motorn och automat som hyrbil nyligen, den drog 0,8 mot 0,43 uppgivet. Tidigare med samma drivlina i V70 låg jag på 1,02 när jag hade bråttom till Göteborg...

Men jag kan också köra snålt. Jag tror dock inte man kommer så mycket lägre med nya 190 hk T4 än med Fords 1,6 Ecotec-motor som satt i gamla 180 hk T4. Kanske den nya drar 3-5 % mindre. Men det är såklart mer drag i den, 7,6 mot 8,7 0-100 är stor skillnad.

Ang. jämförelsen med MY09 så har Volvo gjort mycket sen dess, inte minst chassit har i std-utförande fått betydligt bättre väghållning utan försämrad komfort. MY08 och MY09 var ganska "vingliga"... sen är ju en MY09 lite sliten i chassit också...

PH
av mattish
Droopy skrev:för mig en gåta hur folk får till dessa förbrukningssiffror, har själv verkligen försökt nu i 132mil med min T4a att köra luuuungt och hålla nig mestadels under 2000rpm, fick ett snitt på 0,91 på sensus och det resulterade i verklig förbrukning på 0,98, Kör jag som jag brukar ( rally kalle stilen ) ligger jag på 1,1 blandad körning.

0,70 skulle jag inet ens få till i en utförsbacke, men förmodligen kör jag inte så lungt iaf, kan tänkas. Och ska jag vara ärlig var det rätt så seeegt att ecodriva sig fram, så jag tror jag fortsätter att förbruka bensin i mängder :-)
Kör du din bil på 1,1 l/mil med bensin i tanken?
Användarvisningsbild
av Jahaja
Appropå förbrukning, jag har snart kört en halv tank (enl. tankmätaren) och kommit...hör och häpna...15 mil :D
Det drar iväg att åka E85+aut och endast stadstrafik. Man har dessutom ställt in trafikljusen i denna stad att vara osyncade, dvs om det blir grönt så blir det rött längre fram. Trafikkontoret tror att detta gör att bilkörningen minskar och att det blir bättre för miljön. Hmm. :roll:
av Droopy
mattish skrev:
Droopy skrev:för mig en gåta hur folk får till dessa förbrukningssiffror, har själv verkligen försökt nu i 132mil med min T4a att köra luuuungt och hålla nig mestadels under 2000rpm, fick ett snitt på 0,91 på sensus och det resulterade i verklig förbrukning på 0,98, Kör jag som jag brukar ( rally kalle stilen ) ligger jag på 1,1 blandad körning.

Kör du din bil på 1,1 l/mil med bensin i tanken?

jepp, bensin. Bytte spridare förra sommaren igen och efter det körde jag på bensin i ca 6mån, gick sedan över till etanol men bilen gick så pissigt så numera körs den uteslutet på bensin.
Användarvisningsbild
av Jahaja
JE Jr skrev:Haha! Menar du på allvar att man har gått ut med att man programmerat om trafikljusen?!? Vart bor du någonstans? :)
Linköping! Det är visserligen inte alla trafikljus utan vad jag förstått endast de som går längs Hamngatan. Man har dessutom byggt bort så att det inte längre är 2-filigt utan istället en bilfil och en bussfil, med separata trafikljus.

Nåja, nog med ot :)

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]