Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:Ja bor på ett område där det är 30km/h. Efter det in mot stan blir det 70km/h. Jag kan omöjligt åka hemifrån utan att varva motorn... en 2-takt vill ja gärna ha temp på men en modern bilmotor körs varm.
De flesta moderna Volvo-drivlinorna idag med ≥5 växlar varvar ju inte mer än 2000 RPM i 90 km/h och att komma upp i 90 utan att varva mer än 2-2500 RPM tar inte heller någon problematiskt lång tid i min mening. Motorerna blir ju varma snabbare under normal belastning än på tomgång så att köra 30-> 70 km/h skulle jag kalla nyttigare än tomgång och inte kalla för att varva en kall motor. Normal användning helt enkelt.
Nicco skrev:Om en modern bensinmotor inte hade klarat att varva 4000-5000 rpm efter några minuters tomgång skulle vi nog se ganska många motorhaverier runt om i samhället. Långt ifrån alla tänker på att köra lugnt innan bilen är varm, många nya bilar har ju inte ens tempmätare.
Som jag förstår det har det mindre betydelse om det är en modern bensinmotor eller en gammal rödblockare, utan det ger skador på motorns livslängd. Kanske är därför det inte talas så mycket om det ifall haverierna sker uppemot 20000 mil och uppåt. Då anses det nog mindre onaturligt. Väl omhändertagna motorer rullar väl oftare än inte 40000 mil, om karossen hänger med, på rent underhåll utan renoveringar.
Det är aldrig bra att belasta en kall motor med kall olja, men oljetempen tar en stund att få upp i en bilmotor.
vattentempen blir fort varm och många gasar då, men det är inte riktigt bra.

sen ska man ju inte slå av en superhet motor direkt, fast då kom den smarta finnessen med start o stop som stänger av heta motorer, undra hur bra det är egentligen?

jag är då alltid noga med varmkörning och har man kört hårdare så avslutar man med lugn körning o lite tomgång, så känns de bättre psykiskt iaf
Antar att moderna motorer kanske är känsligare, men personligen är jag mer orolig över att bilen ska rosta bort långt före motorn har gjort sitt. :|
Ytterst sällan som en motor havererar, och händer det trots allt så får man väl hämta en ny på skroten och häva i. Tror den lokala självplocken tar 1.250 kr eller så för en komplett, oavsett vilken bil den kommer från.

Brukar inte vara speciellt snäll mot maskinerna i mina bilar, och resonerar som så att slå på med ett varvstopp eller en fullgasacceleration ibland är bara nyttigt för att rensa ur föroreningar och motionera mekaniken!
Sen ska man såklart inte hålla på och idiotvarva en kall motor där oljan fortfarande är som sirap och inte har hittat ut till alla lager och ev. turboaggregat. Säger sig självt vad resultatet av det blir, när oljans uppgift bl.a. är att skapa en film mellan rörliga delar.
Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]