- sön 25 okt 2015, 16:58
Nu har det blivit väldigt lite bilåka i sommar då jag tagit mc-kort, men lite över 600 mil har jag nu gjort i bilen.
*Ljudnivån, ja den är lite högre än en v70, störande hög eller ens i närheten av vad pressen tillskriver den? nope. Ändå kör jag på 17" med 45 profil, Hankook.
*Kvalitetskänslan i kupen, knappar och reglage, inte ett uns sämre än volvon, kanske lite bättre tom, närmare V70n klass men inte riktigt så bra.
*Komfort på stolar och inställningsmöjligheter är väldigt bra, var lite skeptisk till de mindre stolarna på längre turer men jag behövde inte oroa mig, justermånen är generös. Jag sträcker mig 185cm över marken.
*Klen stolsvärme, stort minus.
*Rattvärme, vilken jäkla skön grej alltså!!!! megaplus.
* Gott om lastutrymme, lättlastat, dock minus på att nackstöden bak ej går att sätta i sina hållare när man fäller baksätet utan att det sätter hård press på framstolarna då bilen automatiskt drar bak stolarna vid dörröppning med avslagen motor(elstolar), så dem får man tyvärr ha lösa i kupen, nu finns det gott om utrymme under bagagegolvet att stopp dom i så det går men är lite mer omständigt.
*Motorn, lite slö, men så fattas det 37 hästar jämfört med den bil jag kom från, lite väl törstig i samma jämförelse, samma körsätt ligger jag dock på 0,5l/mil, vilket är lägre än volvon, men sett till vikt och form borde den dra mindre än den gör i den jämförelsen.
*Vx-lådan, lite för lågt utväxlad för min smak, passar bra om man vill dra släp men inte lika rolig vid omkörning eller på motorväg, känns vad ska man säga, aning lastbil över den, annars fin känsla i spaken.
*Byte av lampor, verkstad krävs, för gör man som manualen säger får man köpa ny kofångarplast, garanterat. stort minus.
*Stereon och backkamera samt backvarnare, mycket trevliga saker som funkar kanon, faktiskt över förväntan på ljudet i stereon. Men jag är väl ingen audiofil heller så, smaksak säkert.
*Kräver extra stora stänkskydden för att minska stenskottsrisken på sidorna, stort minus. Har fått mina trösklar omlackade då handlaren inte monterade de stänkskydd jag beställt så jag fick lackskador, men det ordnades i slutändan utan kostnad för mig.
*Ceed sw se2 som jag har är väl lite väl låg och hård i chassiet för mig som brukar vara i skogen, men jag kan ta frugans sportage istället.
Inte haft några bekymmer med den alls sen jag tog ut den förutom lackskadorna, men det var ju handlaren som felat där, totalt sett är jag supernöjd med bilen, många smarta förvaringar och krokar samt utrustning som är standard, kommer nog göra jobbet som familjebil med bravur nu när vi får vårt första barn om några veckor.
Ångrar inte att jag gick från v70 2,4d -09 till nya ceed sw -15, jag bytte upp mig utan tvekan.