Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Kompe skrev:Jag hade en 850 2.5 10v -94 (va många siffror det blev :lol: ) 140 häst.

Absolut ingen räser men jag måste säga att jag var väldigt nöjd med effekten som kom. :oops:
Ända moddarna jag såg var ett 2,5 tums simons sportavgas system samt en hålborrad luftburk.
Men den lät lite sportigt och var förvånansvärt pigg. :shock: Jag förstår varför 850 modellen blev så populär. :-)-)
Inte nog med att den var snabb den var väldigt behaglig att åka i också ;-// vol:-)
Ok, det var som fan. Min 850 är ju exakt som din, fast -93. Den är dessvärre helt original, så ja det kanske är lite onödigt om
jag ska sätta dit ett sportluftfilter :p
av hno12
Men till stora frågan..om jag skulle använda mig utav ett sportluftfilter, ska jag köpa ett anpassat som jag kan ha i luftburken eller köpa ett öppet med adapter osv?
av peter911
Enkel matematik säger, släpper du in mer luft finns det utrymme för chip och ett större avgassystem och en ny katalysator som låter energin i form av varm luft, komma ut. Kostnad: K&N filter ca 800 kr, halvsats ink sportkat 5500 kr, en seriös avgasmicklare ( var själv hos HÅGE avgas i Sävedalen Gbg, som jag varmt rekommenderar ) som svetsade egna rör från grenrör ihop med nya katten till där halvsatsen mötte, 1850 kr. Lägg därtill ett chip från TM för 2950 kr så har du låtit din bil andas för en human summa pengar.
av TobbeViktor
Tror inte ett sportluftfilter kommer ge dig fler hästar eller starkare motor. Det du däremot kan känna av är en roligare bil i form av en snabbare gasrespons. Bilen andas lättare helt enkelt.
Vet inte om responsen känns lika tydligt på sugis som turbo.
Hade sportluftfilter på min förra sugis, men kommer inte ihåg huruvida det var mer psykisk effekt än fysisk. :D
av *pettson*
peter911 skrev:Enkel matematik säger, släpper du in mer luft finns det utrymme för chip och ett större avgassystem och en ny katalysator som låter energin i form av varm luft, komma ut. Kostnad: K&N filter ca 800 kr, halvsats ink sportkat 5500 kr, en seriös avgasmicklare ( var själv hos HÅGE avgas i Sävedalen Gbg, som jag varmt rekommenderar ) som svetsade egna rör från grenrör ihop med nya katten till där halvsatsen mötte, 1850 kr. Lägg därtill ett chip från TM för 2950 kr så har du låtit din bil andas för en human summa pengar.
Enkel mattematik säger att det blir en effektvinst på runt 10hk på toppvarv i verkligheten.
Som bonus får man ett svagare mellanregister eftersom alla fått för sej att en sugmotor måste ha ett avlopp att andas i.
Sen har ingen följt med i kamtiderna, vinklarna, eller med lyfthöjden eller spridarna så då blir det pannkaka av alltihopa. Mer buller mer soppaförbrukning och ett sämre register och som vanligt går det mycket fortare enligt alla.
Det är upplevelsen när effekten inte längre sprids på hela registret.
av peter911
Det vore intressant att få veta hur du räknar då. Om vi antar att ett chip kanske kan ge 10 hk, då skulle alltså ett kvalitetsfilter och ett öppnare avgas+sportkatalysator system inte göra någon effektmässig skillnad alls? Du har förmodligen helt rätt vilket omkullkastar många teorier kring luft in luft ut.
Användarvisningsbild
av Mabuse
hno12 skrev:Alltså det går ju att chippa mim bil också men då måste man börja löda o Skit. Min bil är en -93:a och har bara gått 16000 mil. Nästan ingenting för en 22 åring haha. Sen är det ju som sagt 10v jag har under huven. Bilen köpte jag för 6000 så jag har ju ändå fått ut valuta för pengarna så att säga. Besiktigad och godkänd, skattad och försäkrad. Men ett sportluftfilter i en originalburk är onödigt?
10-ventilsmotorn (140hk) har ett helt annat topplock och insug jämfört med 20-ventilaren (170hk). Den går inte att chippa från 140 till 170. Jag jobbade på motorfabriken i Skövde -93 och själva styrenheten till respektive motor hade vi inte där (motor-testarna hade specialstyrsystem när vi provkörde motorerna i fabriken) så jag vet inte om det är olika ECU till dem (utöver programvara). Men det går att skilja på insugningsrören. 10ventilaren hade en mera silver-vit metall som var ganska blank, 20-ventilaren hade en ljus- till mellangrå, matt nästan lite porig, yta.
Vad jag har hört har 10-ventilaren bättre bottendrag, och jag vill också minnas att det pratades om att det skulle finnas trimkam till den.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är HELT olika styrsystem mellan 20v och 10v. 10v kör med fenix och 2 styrboxar, 20v kör motronic 4.3/4.4 med 1 styrbox, -92 vill jag minnas hade något annat, ingen aning om vad dock. Inte fenix iaf :p.
Och ja, 10v har bättre bottendrag, det är bara att kika på effektkurvorna.

Det är BARA 20v 140hk modellen(som kom -99) man kan chippa till 170hk(GLT), då det enda som skiljer där är programvaran(WOT%).
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS