Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vet inte mer än att varm luft generellt är dåligt, då varm luft innehåller mindre syre sett till mängd. Men det ska inte påverka bränsleblandningen, det sköter andra sensorer om.
Rätta mig gärna.
(tanken med detta system borde vara att påskynda uppvärmningsfasen enbart).
Jag känner detsamma, och förstår inte riktigt varför motorn ska suga varm luft ens när det är kallt ute. Vid första start en kall morgon är ju även luften under avgasgrenröret kall så det är ju först senare i förloppet som luften blir lite uppvärmd. Men kall luft kanske hämmar förbränningstemperaturen och minskar därmed möjligt effektuttag?
Sensonic: Du är på rätt väg. Kalla cylinderytor får dom finfördelade gasbubblorna att kondensera och klumpa ihop sig och inte brinna så bra. Det här är en företeelse som gör att etanolbilar vill ha några tiotal grader varmare förbränningsluft än vad bensinbilar vill ha. Därför har alla FFV-bilar med sugmotor en extra luftförvärmning. Turbomotorer för FFV har "gratis" varmluft och kan utnyttja energin effektivare.
Det låter märkligt att gaser hinner kondensera i förbränningsrummet på en bilmotor, men det är faktiskt så i sämsta fall. Av detta förstår man också att en etanolmotor och ett öppet sportluftfilter inte är någon bra kombination. Om man "hemkonverterar" en bensinbil till etanol så skall man alltså se till att den luftförvärmningen som fanns från början fungerar riktigt. I det fall att man kan ställa om luftförvärmningen till sommar och vinter (vanligt på äldre bilar) så skall man köra året runt på vinterläge.

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]