Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gaaa... En av dom dummaste kommentarena jag läst på forumet. Hur kan man få för dig att det är säkrare att synas mindre!!
DRL med släkta bakljus är en av de sämsta förändringarna i svensk trafiksäkerhet sen zebralagen. (Som dock har en relativt vettig anledning.. Vilket inte släckta bakljus har!)
joel80 skrev:Gaaa... En av dom dummaste kommentarena jag läst på forumet. Hur kan man få för dig att det är säkrare att synas mindre!!
DRL med släkta bakljus är en av de sämsta förändringarna i svensk trafiksäkerhet sen zebralagen. (Som dock har en relativt vettig anledning.. Vilket inte släckta bakljus har!)
Du har missat helt forskningen om DRL och varför den kom.
snoddasD5 skrev:
joel80 skrev:Gaaa... En av dom dummaste kommentarena jag läst på forumet. Hur kan man få för dig att det är säkrare att synas mindre!!
Du har missat helt forskningen om DRL och varför den kom.
DRL kom väl för att i vissa länder kör man utan ljus totalt (även fram). Då är DRL en förbättring. Kan meddela att Joel är väldigt insatt i det hela.
Jonas_latt skrev:Vad blev lösningen? Står med samma problem.
Koppla en summer på p-ljus och innerbelysbingen.
Det var väl så att släckt bakljus anses säkrare på dagen då bromsljuset blir lättare att upptäcka.
Att det sen fins dem som inte fattar hur bilen fungerar och kör med släckt belysning vid regn eller mörker är ju inte lagens fel.
Länka gärna till just den rapporten där man slår fast att det skulle vara säkrare. Jag läser gärna den. Vi kan ju samtidigt fundera på varför vi i Sverige, som ändå varit (och är) ett föredömesland gällande trafiksäkerhet införde halvljuslag redan på 70-talet där både fram och bakljus ska lysa.

De nackdelar man åker på då bilar som inte åker omkring och ständigt bromsar syns betydligt sämre kan aldrig vägas upp av att det lättare går att ursikja bromsljus. Man kan ju bara se till sig själv och hur man ser i trafiken, inte är det svårt att upptäcka bilars bromsljus, däremot syns bilar som är släckta betydligt sämre än de som har bakljus, även i dagsljus (t.ex vid solbländning).
Att man också lägger till en risk för mänskligt felande ökar på den totala säkerhetsminskningen, då man tidigare praktiskt taget aldrig såg bilar utan bakljus kvällstid eller i dimma/snö/regn är det nu flera stycken varje gång jag kör mellan Gävle-Stockholm i de förhållandena.
Hur mycket man än säger att det är förarnas egna ansvar så minskar säkerheten på vägarna genom den lagen. Ändrar man från en lag där det tidigare varit automatiskt på och så gott som ingen risk för felhantering till en krångligare lag och mer handhavande så har man en klar säkerhetsförsämring.
joel80 skrev:Länka gärna till just den rapporten där man slår fast att det skulle vara säkrare. Jag läser gärna den. Vi kan ju samtidigt fundera på varför vi i Sverige, som ändå varit (och är) ett föredömesland gällande trafiksäkerhet införde halvljuslag redan på 70-talet där både fram och bakljus ska lysa.

De nackdelar man åker på då bilar som inte åker omkring och ständigt bromsar syns betydligt sämre kan aldrig vägas upp av att det lättare går att ursikja bromsljus. Man kan ju bara se till sig själv och hur man ser i trafiken, inte är det svårt att upptäcka bilars bromsljus, däremot syns bilar som är släckta betydligt sämre än de som har bakljus, även i dagsljus (t.ex vid solbländning).
Att man också lägger till en risk för mänskligt felande ökar på den totala säkerhetsminskningen, då man tidigare praktiskt taget aldrig såg bilar utan bakljus kvällstid eller i dimma/snö/regn är det nu flera stycken varje gång jag kör mellan Gävle-Stockholm i de förhållandena.
Hur mycket man än säger att det är förarnas egna ansvar så minskar säkerheten på vägarna genom den lagen. Ändrar man från en lag där det tidigare varit automatiskt på och så gott som ingen risk för felhantering till en krångligare lag och mer handhavande så har man en klar säkerhetsförsämring.
+1
Mina bakljusen är tända fast jag ställer om ljus vredet till positions ljus, så det lyser bak med.
Jag har för mig det varit uppe i en annan tråd angående släckta bakljus.
Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]

Volvo on call och GSM

Spelar ingen roll, volvo stöder det inte. Vil[…]

Luktar avgaser i kupen

Det luktar avgaser i kupen, jättemycket om ma[…]

Har på däckhotell, orkar inte förv[…]