- fre 10 apr 2015, 14:15
Däcket du fått har med all säkerhet drabbats av något som kallas "separation", alltså att slitbanan släppt från stommen och på så sätt orsakat en luftbubbla, detta är "ganska" vanligt på däck, både billiga budgetdäck och dyra kvalitetsdäck och som jag förstår det inget som går att se på däcket med blotta ögat när det monteras.
MrMupp skrev:Däcksfirman hade koll. I just detta fall var det faktiskt Bilia som bråkade litet. Men jag snackade nyss med verkmästaren. Han skulle snacka med däckskillen om det här med att det "inte kan komma dåliga däckfrån fabrik".Maskinen du pratar om heter Roadforce och kostar kanske 3-4 gånger så mycket som en "normal" maskin som bara spinner hjulet. Denna maskin utsätter hjulet för ca 600kgs tryck vilket motsvarar normal körning på väg samtidigt som den mäter av balansen med laser. Jag skulle absolut inte tro att detta är en vanlig maskin på verkstäderna utan något ett par utvalda däckverkstäder skaffat sig då det, som sagt, är en ganska stor investering.
Bilia borde rimligen ha samma utrustning som däcksfirman. Balanseringsmaskinen sätter en rulle mot däcket och roterar. Sen mäter den mottrycket från däcket och kan därigenom kontrollera om det är runt eller inte. Man såg tydligt på en graf på skärmen var ojämnheten satt på det dåliga däcket. Ingen raketforskning egentligen, men som vanligt är det enklare att be kunden sticka och brinna än att ta reda på fakta verkar det som.
Men som sagt den externa däcksfirman och säljfirman löser detta åt mig genom att göra en reklamation mot Michelin.
Däcket du fått har med all säkerhet drabbats av något som kallas "separation", alltså att slitbanan släppt från stommen och på så sätt orsakat en luftbubbla, detta är "ganska" vanligt på däck, både billiga budgetdäck och dyra kvalitetsdäck och som jag förstår det inget som går att se på däcket med blotta ögat när det monteras.