Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Schmoyoho skrev:Känns som att du snubblar på din egen argumentation. Du säger bilen drar x i 120, motsv. y verklig förbrukning, följt av att det är ganska oviktigt vad felvisningen är? Samtidigt så utgår du från färddatorn och menar förbrukningen är förhöjd och att det är konstigt att din bil, med nu förhöjd förbrukning, drar mer än en liknande bil.

Innan du konstaterar någonting faktiskt är fel tycker jag du antingen ska mäta din förbrukning vid pump eller jämföra din färddatorförbrukning under samma förhållanden som de förhållanden du hänvisar till för "nått halvår sen". Tänker främst på ifall du kör med dubbdäck nu. Annars, ifall VIDA inte tycker någonting är fel: när är bilen senast servad? Inga anliggande bromsar t.ex? Finns ju fler saker än luftfiltret som gör förbrukningen illa.
Argument? Vilket argument? Jag säger bara vad färddatorn visar och att den inte ligger onödigt högt vid körning på motorväg. Så sluta haka upp dig på det, jags skrev det för information om att den visar normalt, inget annat.

Kör med sommardäck, servad för 1 månad sen, inga bromsar ligger på. Klart jag fattar att fler grejer än luftfiltret kan va orsaken, lite därför jag frågar här. Ska logga lite förbrukning vid pump under en tid nu.
Samme sak på min 01 med 2,4T auto. Forbruk gikk opp fra snitt på ca 1,1 l/mil til ca 1,3 l/mil. Begynte samtidig å bruke olje. Mistenker tett veivhusventilasjon.
Det är ju en volvo dom drar mycket och speciellt I verkligheten på papprena står det annat pratade med polaren kör v70 1.2 blandad körning lätt på foten service gjorda och allt annat jämnfört med min v70n slö kör lungt ligger 1.2l/mil gasar jag på så 1.5l/mil inte ovanligt jännför jag med vw golf kombi blandad körning 0.6-64 stor skillnad men har turbo jävla drag dessutom.
Läckage kylarvätska

Hej! Jag märkte idag att kylarvätskan ha[…]

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]