Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMupp
s6025t skrev:NEJ din förra bil var inte en VEA motor den finns bara som 4-cylindrig o kom till årsmodell 14
5:an i din förra bil är samma som du har nu men med en mindre slagvolym 2,0 mot 2,4
Ok
Användarvisningsbild
av Falk
Jag har inte följt debatten så jättenoga - min frågeställning kanske redan är besvarad...
Nå'n initierad som vet vad som faktiskt skiljer 190hk i V60 från 181hk i V70 för MY2016.
Är det samma hårdvara, bara programmering som skiljer? Eller beror det på att t.ex. inlopp/avgas är annorlunda.
Det kanske rent av inte är någon skillnad alls - bara politik...?
Vore intressant att höra... :)
Användarvisningsbild
av sony
Har en xc60 d4 AWD och bilen är apsolut inte slö. Vad är en slö bil för er som påstår detta? För mig en pigg bil är inte samma som en sport(raket)bil. Står pch väntar på grönt,trafikljuset skiftar till grönt jag tricket på gasen och åker i väg utan problem ..........100km /t. Kör bakom en snigel,växlar till sportläge gasen i botten och bilen kör om utan risk för mötande trafik. Pigg och snabb för vardagsbruk.
av perhall
Min uppfattning är klar: 163 hk AWD är slö, riktigt seg. 181 hk mycket bättre. 163 hk AWD känns och är ordentligt strypt, 181 hk mycket bättre.
PH
Användarvisningsbild
av EjS
crumpets skrev:Ejs är inte sport mode standard numera? Trodde alla bilar hade både D och S med den 8-stegade. Det är ju nästan ett måste. Man kalibrerar lådorna så hårt mot förbrukning i driveläget att det knappt går att köra roligt så längre, det krävs nästan ett sportläge.
Jo men sportmode i Volvo är inte mycket bättre. Varvar som fan och gasen regleras på de första 2 mm på gaspedalen. Sedan växlar lådan ner så snabbt du rör broms.

På BMW finns 5 olika kalibreringer och där finns en som funkar för just dig.

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]