Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2520 före och 7 veckor till leverans vecka 32, stadig takt nedåt.
Förhoppningsvis så kommer den på min semester och då jäklar ska den få gå, ska köra in den på raken,
som fullständigt oansvarig singel så kan jag ju göra det :D
T5forever skrev:2520 före och 7 veckor till leverans vecka 32, stadig takt nedåt.
Förhoppningsvis så kommer den på min semester och då jäklar ska den få gå, ska köra in den på raken,
som fullständigt oansvarig singel så kan jag ju göra det :D
Av egen erfarenhet behöver du inte vara singel för att gasa på. Har man en gasglad fru och 6-årig tjej som ej blir åksjuk så har jag "uppdrag" varje gång vi sätter oss i bilen :twisted: 8) :wink:
MrZok skrev:4 veckor kvar, leveransvecka (28) har inte ändrats, men det börjar närma sig :D . Leveransstatus har flyttats till Produktion (under konstruktion i Gent).
Gött! Räknades kön ner till 0 innan den gick in i produktionsstatus?
Mama77 skrev:
MrZok skrev:4 veckor kvar, leveransvecka (28) har inte ändrats, men det börjar närma sig :D . Leveransstatus har flyttats till Produktion (under konstruktion i Gent).
Gött! Räknades kön ner till 0 innan den gick in i produktionsstatus?
Nej, det räknades inte till 0, det var något under 2000 (kanske ca 1600) i kön om jag minns rätt när statusen uppdaterats. Uppgiften om kön finns förstås inte kvar nu... Tålamod :wink:
Sitter själv och funderar hur jag ska göra.
Jag är i stadiet i funderingarna om jag ska behålla min Volvo S40N 2006 eller sälja in den och beställa en Volvo V40 D2 -16
Jag har kommit till den punkt med min bil att det har uppstått reparationer och problem mer och mer och jag vet inte
om det längre fortfarande är värt att slanta upp en hel del tusenlappar när något händer. Bilen är ju trots allt lite mer än 8år.
Jag har haft den från i stort sett sen den var ny.

Var idag in på volvo och provkörde en V40 D2 Momentum men jag vet inte vilken årsmodell det var. Jag frågade inte och jag vet inte
om man kan se skillnader mellan årsmodellerna? t.ex 2014 eller 2015. Däremot fick jag en broschyr från 2014.
Vet inte om den bara är gammal som han hittade eller om det gäller 2014 som mitt eventuella köp gäller.
Jag antar att när man gör en beställning så är det inte en äldre modell man beställer utan den senaste. Möjligtvis föregående år.
Eftersom dom kan finnas inne på lager redan. Jag bara spekulerar.

Jag tyckte hur som helst att det var en väldigt fin bil. Både utvändigt och invändigt. Lämplig storlek för mig som är ensam.
Min mamma har en V60 D2 -15 och den ser relativt lik ut in och utvändigt förutom storleken.
Man känner igen sig.

Jag kan faktiskt inte klaga på motorn. Jag är inte ute efter någon racer utan jag prioriterar låg bränsleförbrukning.
Vilket denna kan leverera om jag får jämföra med min nuvarande bränsledrickande bensin S40 :)
Vridmomentet i dieseln tycker jag också om. Skönt när det händer nåt då man trycker ner gaspedalen.

Om det blir köp så har jag lagt till fast dragkrok, vinterhjul, momentum-paket.
Vet inte om man borde lägga till något mer? Kanske kommer man att sakna något sen?
J-ar varför tog jag inte det? Sen för att eftermontera kostar det 20.000kr eller nåt :)

Hur slö kan D2an kännas om man vill dra en släpvagn?

Hur ska man tänka vid val av färg på bilen och inredningen?
Kanske kan jag bara välja mellan färger som finns i lager? för att inte måsta vänta i tusen år innan den är tillverkad.
Solid lack eller metallic lack? Jag har verkligen ingen aning om det där. Jag tycker många färger är fina hehe.
Min nuvarande färg på S40N heter Ruby Red och ser ut som en vinrödmetallic.

Tips och råd välkomnas.
Hej!
Antingen så kollar du på chassinumret i den lilla rutan längst ner på förarsidan på vindrutan. Nånstans där skall det stå '74' Kommer dock inte ihåg om det är 6e o 7e siffran eller vilka det är.

eller så slår du på regnumret på transportstyrelsens app. Står det 88kW så är det den nya Volvoutvecklade D2an. För övrigt tycker jag den nya D2an är en riktigt trevlig liten krabat! :) och känns mycket roligare än den gamla 1.6litersmotorn. Funderar du på automat eller manuell?

Tycker du ska ta delbart drag om du inte använder det väldigt ofta. Tycker man nästan håller på o gå in i draget o lorta ner sig hela tiden på V40 av nån anledning... Sedan tror jag det blir skonsammare för din kropp om du blir påkörd bakifrån med avtaget drag också jämfört med fast drag också. Dock inte riktigt säker på hur de där fungerar....
JE Jr skrev:Hej!
Slå på regnumret på transportstyrelsens app. Står det 88kW så är det nya D2an. För övrigt tycker jag den nya D2an är en riktigt trevlig liten krabat och känns mycket roligare än den gamla 1.6litersmotorn. Funderar du oå automat eller manuell?

Tycker du ska ta delbart drag om du inte använder det väldigt ofta. Tycker man nästan håller på o gå in i draget o lorta ner sig hela tiden på V40 av nån anledning... Sedan tror jag det blir skonsammare för din kropp om du blir påkörd bakifrån med avtaget drag också jämfört med fast drag också. Dock inte riktigt säker på hur de där fungerar....
Tack för dina synpunkter.
Jag antar att jag inte fick någon broschyr på 2016 eftersom dom inte finns än.
Kanske tänkte säljaren att dom ändå är snarlika eller så var det 2014-2015 som det handlade om.
Det får jag kolla upp. Jag ska låna hem demobilen igen som var momentumutrustad.

Jag har ju kört min mammas senaste 3 tjänstebilar och de har samtliga haft automat. Jag gillar det verkligen. Så skönt att slippa jobba med kopplingen.
Däremot är det på något sätt skönt också att ha kontroll själv med manuell. Den bil jag provkörde idag hade manuell.

Jag frågade säljaren om man kanske skulle ta delbart drag. Näe han tyckte de var bättre att ta ett fast. Vet inte varför. Jag sa ju att det är inget jag använder dagligen utan...
man brukar ju behöva ett då man väl inte har något :) men ytterst sällan. Är väl typ frakt av cyklar eller att köra nån släpvagn nån gång ibland.
Bra o ha. Men enligt Bygg min bil på volvos hemsida så är delbart drag lite dyrare än ett fast.
Vart förvarar man delbart drag då? hemma eller har man det nånstans under något lock?

Hur prutar man? går det att pruta på dessa? just nu var det en kampanj där försäkring, service osv.. ingick i 3år max 1500mil per år.
Jag skickade min pappa att göra affären på min nuvarande bil. Han kunde förhandla så att jag fick två smågrejer inpå iaf.
Bagagerumsmattan och kabelsats för extraljus. Något mer gick inte.

Hur kan ett förhandlingssamtal gå till? vad frågas och vad sägs?
Då jag har pratat med säljare känns det mest som att man får acceptera de priser som sägs.

Enligt min broschyr från 2014 så ska aktiva xenonljus ingå i momentumpaketet. Men på min mammas V60 Momentum är det halogenlampor.
Kanske skiljer det per modell? Hon har även backvarning eller om de heter parkeringsvarning? såna där som gör att det "blippar" då man backar nära något.
Jag har inte sett att något sånt ingåg i V40n.. men jag tyckte säljaren sa att det gjorde det.

Allt känns så otydligt och förvirrat. Demobil som är utrustad till max trots momentum, en broschyr från 2014 och en hemsida på volvo med modell från 2016.
brukar ju alltid va lite lull-lull i demobilarna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]