Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
valln skrev:
Arnold skrev: Rostar inte bromskolvarna fast om du aldrig bromsar? :D
Inte hittills..
Om man ser på hösten när det är stora variationer i temperatur mellan dag och natt ser man att bromskivorna blir rostiga på någon enstaka timma när bilen står parkerad, så jag tror det är svårt att undvika rost genom att bromsa mycket...
Ja, när det gäller bromsskivorna. Men bromskolvarna måste få röra på sig. De bak är speciellt utsatta.
av PTV
milktrucker skrev:1. Denna S80 är första bilarna av en helt ny bilkonstruktion, köp inte en S80 före 2009 års modell eftersom barnsjukdomar är vanligt när man gör något nytt o obeprövat från grunden.
2. Välj inte en manuell låda på denna modellplattform av S80 eftersom lamellerna är av en känsligare typ än den förra modellen.
3. Modellerna innan denna, dvs S80 99-06 och S60 00-09 har bättre rostskydd.
4. Varför ska du köpa en ny bil med minsta eller näst intill utan utrustningspaket?
Bi-xenonstrålkastare, innerspegel med aut. avbländning, regnsensor, etc är något jag inte vill vara utan och det brukar ingå i mellanstora utrustningspaketen, typ momentum och uppåt.
Visst var en del tidiga S80 helt klart drabbade av barnsjukdomar men att rata hela 10 årsmodeller är ju som att säga att det är bättre att köpa ett helt annat bilmärke vilket inte alls stämmer med dessa Volvo bilar. :D
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Han ratar väl bara S80 2007-2008 års modell? Och det har jag full förståelse för!
Användarvisningsbild
av svergie2
simonhalmstad skrev:Han ratar väl bara S80 2007-2008 års modell? Och det har jag full förståelse för!
Precis.
av PTV
Andra generationen S80 förmodar jag då att det gäller.Hur svårt det nu var att få loss det från tangentbordet. :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja jo det gäller andra generationen av S80. Inget större fel på bilen i sig, men alla nya bilmodeller har fullt av småfel på första modellåren och Y20 (S80 2007->, V70 2008->) hade diverse fel, bl a på motorerna. Självantändning av 2.0F har förekommit.

Anledningen till att jag tog upp rostskydd är att bilen nu snart är 10 år gammal och det är nu eventuella brister i rostskyddet gör sig påminda, för inte vill man börja laga rost på en nyinköpt bil?
Vi bilägare's rostskyddstest visade att första gen. av S80 fick 5 av 5 i rostskydd, nyare S80 fick bara 4 av 5.
Användarvisningsbild
av milktrucker
jo men den var väl fin. Spontana reaktionen blev på rostig bromsskiva, hur länge har bilen stått?
Användarvisningsbild
av SvenB
milktrucker skrev:jo men den var väl fin. Spontana reaktionen blev på rostig bromsskiva, hur länge har bilen stått?
Tvätt, och in i bilhallen direkt kanske.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]