Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KeiNo
Skall prova det också, ta bort all den dära kletet och se om det blir någon skillnad..
Nej, har ju obd2, så måste ju in på verkstad för att läsa, och att betala dyrt för något som säkerligen inte ens tar 5-minuter känns inte helt rätt för min del..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det förstår jag men det kanske är det enda rätta så att man slipper gissa sig till felet och byta onödiga grejer :wink:
av KeiNo
Men måste inte lampor och sådant börja lysa för att man ska kunna avläsa koder?
Setat och googlat till den grad att man missade middagen.. Länge leve bilproblem! (Y)
av KeiNo
Ajjemän, man får la bita i det sura äpplet o ge dom pengarna då till Volvo, antar att de kommer vilja ha ett hutlöst dyrt pris för att.. Ingen i Västerviks-krokarna som kan? ^^

btw, om man skulle ta o byta tändkablarna, finns det något kopplingsschema på det eller hur funkar det med sådant??
Användarvisningsbild
av DayDreamer
KeiNo skrev:Ajjemän, man får la bita i det sura äpplet o ge dom pengarna då till Volvo, antar att de kommer vilja ha ett hutlöst dyrt pris för att.. Ingen i Västerviks-krokarna som kan? ^^

btw, om man skulle ta o byta tändkablarna, finns det något kopplingsschema på det eller hur funkar det med sådant??
Ingen aning men byt en och en då blir det inte fel och när du ändå byter dom så ta upp stiften och kolla hur dom ser ut så att dom inte är skadade eller något sånt.
av KeiNo
Jaha? Trodde att de inte gick med min bil för har setat o läst en del om de där o suckat för att de inte går på min bil, men då får man väl googla lite efter beskrivning på hur man bygger en sådan. Tack Lucif3r!
av KeiNo
Lusif3r, nu när jag sitter och läser så ser jag att jag inte kan mäta felkoder själv? Har ju obd2-uttaget framför växelspaken, och då är det väl instrument samt VOL-FCR som gäller?

EDIT - Efter lite lusläsning så hittade jag, tack för tipset Lucif3r!

EDIT2 - Bara för att jag alltid är efterklok oftast, så tänkte jag fråga redan innan man ger sig iväg - Det är alltså Fenix jag har som styrsystem, och inte det andra? För det är väl olika "läsare" beroende på vilket styrsystem man har väl?
*Grymt rörigt detta* :roll:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej, du har inte fenix, du har motronic 4.3. Det är motronic 4.4 som kräver vol-fcr.
850 GLT 96- fick 4.4, samt alla 20v x70(upp t om -99). 850T5 behöll dock 4.3 hela produktionen.

Fenix sitter på 10v-motorerna, dvs 144hk och lägre.

edit: så här står det i vol-fcr när man väljer Motronic 4.3, tar det viktigaste och orkar inte översätta :P :
Connect an LED, with the correct polarity, in series with a 1k8ohm resistor, between pin 16(+) and pin 3.
Connect a pushbutton to make a switch between pin 3 and pin 4 or 5(-). <- pin 4 eller 5 beror på vad du ska läsa ut.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Uppdaterat till mjukvaruversion 3.7.0 och mär[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]