Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
Du menar att eftersom du hade massa dyra problem med din S60 T5 av gamla P2-plattformen så kommer alla V70 T6 på en generation nyare plattform ha samma problem som du hade?
Användarvisningsbild
av MartinS
EjS skrev:
MartinS skrev:Bilar är alltid en risk för oväntade utgifter/reparationer, men att en T6:a skulle vara mer riskfylld ser jag som helt orimligt. Det är en mainstrem motor i NA, och allt förutom drivlina och motor är i princip identiskt med likannde bilar med tristare motor.
Nej det är inte motorn men alla mekaniska saker och auxiliaries på motorn.

Det börjar runt 16-18000 mil och slutar aldrig någonsin.
Ok, så du menar att det är problem med t.ex. T6 AC-kompressorn, T6 generatorn, T6 servopumpen? Just T6 generatorn är ju en extra snabb rackare, så den går säkert sönder superfort... eller inte... ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/

Näe, det är trist att du hade problem med din gamla S60, men det behöver inte betyda att det är problem med alla andra bilar som har ett T och en hög siffra efter...
Användarvisningsbild
av the_dolph
Är det något speciellt jag ska kolla efter? Miltal eller utrustningsmässigt. Hur reagerar automatlådan med trimmet?
av YoZ
Lite inputs

Ägde en V70 T6 AWD Polestar 2009 i lite drygt ett år. Hann avverka 3500 mil.

Med lätthet en av de finaste bilar jag ägt! Grym komfort kontra ordentligt fin prestanda! Vi snackar 2 ton volvo som accelererar 0-100 på under 6 sek. 0-200 19-20 sek (autobahn).

Bilen drack 1.1-1.3 blandad körning / 98oktan. 0.88 landsväg/ 98 oktan.

De flesta T6:or släpptes fullutrustade. Summun standard tror jag? Nog rätt lätt att hitta bilar med mycket utrustning. Något som jag dock rek är premium sound paketet. Otroligt fint ljudsystem med dynaudiohögtalare inkl sub. Tror systemet pumpar 700-800 w i surround, om inte mer;)?

Laminerade rutor är inte dumt heller. Gör bilen duktigt tyst i kupén!

T6:an är lite av en udda bil. Ställ in dig på att den inte är gratis att äga! Skatt, försäkring, förbrukning kan nog upplevas aningen saftig. Värt? Ja om man tycker sig ha råd. Grymt rolig bil.

Se till att hitta en bil med god dokumentation, krav fullservad ? Försök hitta en bil så du får garanti. Jämför försäkringsbolag och se hur många mil deras maskinskadeförsäkringar gäller upp till!

T6:an är rätt billig att standardserva. Det som gäller att vara noga med efter mina erfarenheter är att vara noga att kolla så automatlåda/ AWD lirar som de skall. Så nära som silkeslen växling samt vibrationsfri drivning skall gälla! Lyssna gärna efter missljud/ kardanljud från haldexkoppling/ slutväxel. Defekt slutväxel kostar ex 35-50000 sek att byta! Inte roligt.

Att Byta samtliga oljor på AWD:n / automatlådan är något jag absolut rek! Är inte specifikt för T6:an. Men detta är inte dumt att göra!

Lycka till!
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Nu börjar dessa bilar bli så gamla så se till att stereon fungerar. Bilen ska inte kännas svampig eller gungig i kurvorna då är troligen länkarmsbussningarna slut vilket verkar vara ett vanligt fel på v70. SJUKT BRA ljud med dynaudio i bilen dock har min gått sönder nyligen och det glappar på ena sidan. :(
av ok3084
hej

jag har haft en t6 i snart 5år. tycker inte ägar kostnader är så höga hade en xc70 tidigare. Inte heller några dyra servicar som med tex 2.5ft. Att t6or skulle gå sönder mer än vanliga v70 tror jag inte på.

mycket bil för pengarna då det är summum + oftast mycket annan utrustning. Det finns alltid kraft när man behöver och kanon att dra släpp eller köra i snö med awd. Hade nyligen en vanlig v70 d4 2015 en vecka och förlåt men varken skön att köra + att ljud nivå var hög enligt mig.

Sen ska man köpa den bil man vill ha tycker jag, inte en bil man är halv nöjd med. Så resonerar iaf jag. kan bara rekommendera en t6. Visst en 2008 böjar få några år på nacken men då har ju de flesta fel åtgärdats förhoppningsvis.

mvh
Användarvisningsbild
av EjS
ok3084 skrev:hej

jag har haft en t6 i snart 5år. tycker inte ägar kostnader är så höga hade en xc70 tidigare. Inte heller några dyra servicar som med tex 2.5ft. Att t6or skulle gå sönder mer än vanliga v70 tror jag inte på.

mycket bil för pengarna då det är summum + oftast mycket annan utrustning. Det finns alltid kraft när man behöver och kanon att dra släpp eller köra i snö med awd. Hade nyligen en vanlig v70 d4 2015 en vecka och förlåt men varken skön att köra + att ljud nivå var hög enligt mig.

Sen ska man köpa den bil man vill ha tycker jag, inte en bil man är halv nöjd med. Så resonerar iaf jag. kan bara rekommendera en t6. Visst en 2008 böjar få några år på nacken men då har ju de flesta fel åtgärdats förhoppningsvis.

mvh
Vad är miltallet? När den kört een testcyklus börjar den gå sönder (100.000 miles).
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad har du egentligen för belägg för dina spekulationer ejs?
av perhall
T6 är ju helt klart en av de mest robusta drivlinorna i V70II. Möjligen är 1,6d eller 2,5T lika bra (ej FT...). 2,0T och T4 verkar hålla bra också men har inte funnits lika länge. 2,0d vet jag inte.

Ja, AWD:n kan paja men det gör den lika gärna på en nyare som på en äldre nästan. Min kollegas AWD pajade (38000+moms) efter knappt 3 år och 11 000 mil snäll körning (D3).

Man kan ju argumentera på många sätt. T6 vibrerar mindre än 1,6d och det sliter mindre på karossen... T6-lådorna verkar hålla bättre än D5 tex om vi snackar automat. Det byggar jag endast på anekdotisk evidens från Volvo-handlare som haft problem med lådras på långmilade D5 automat. Ej på T6 men där rör det sig ju så klart om färre bilar.
PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen