Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
VolvoB20: det var inte ett svar :P

Dessutom blir det fel att kalla något för nytt som är upp till 7 år gammalt, den bäste kan bli förvirrad. Bilar är nya så länge modellåret tillverkas, sedan är det förra årets modell.
VolvoB20 skrev:Har märkt att en massa nya saker inte alltid var bättre, tvärs om faktiskt.
Nya Haldex gen5 - billig lågprestanda.
Nya High Performance stereon- stöder inte sub
Nya spolarmunstyckena- billigt skräp utan kula
Nya Defrostermunstycket i MY10 - helkass som inte fixade hela framrutan.
Nya sämre rostskyddet..... Vi får väl se...
Hur nytt pratar vi om nu? Blev lite förvånad när du skrev MY10 ang vindrute... fläktutblåsgrejen men den användes alltså bara två årsmodeller? Inte så nytt. Haldex gen 5 vet jag kom med MY14 men hur "nytt" är övrigt? Rostskyddet är jag väl mest nyfiken på vad som ändrats samt vad det är för kula i spolarmunstyckena du pratar om.
av AndS
Det skulle vara kul att få lite förbrukningssiffror för 4-cyl veamotorn vad den drar i verklig körning, inte alls avgörande men ändå intressant att veta när man rullar ca 2500mil/år. Det skiljer ju mycket på körsätt, men lite siffror ger ändå en bild då jag har hyfsat grepp om 5-ans skillnader.
av Mwi
Med V70 D4 VEA och manuellväxellåda har jag kört 123 mil på 70, 5 liter diesel, 95 % av körningen var motorväg 110-130 km/h sommardäck och torrtväglag, de sista milen slocknade färddatorn och hela tankmätaren blev röd. Har gjort samma test med V70 D2 PS men då regnade det kraftigt en längre sträcka, på regnet tappade jag ungefär 15 mil av räckvidden. Tyvärr har jag inte fått köra VEA motorn med automat ännu, men tyckte faktiskt motorn har ganska trevlig karaktär lite mer som en bensinmotor med varvvilligheten.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag ligger på ca 0.62 blandad körning med min XC70 VEA aut och 18 fälgar. Fem mil till jobbet och mest runt 120 km/h brukar landa på 0.51. Kryper jag ner till mest 90 km/h så landar jag på 0.49. Dessa är verkliga siffror och bilen har gått 800 mil.

Jämfört med min gamla V70 my 13 D4 manuell, femcylindrig så låg jag nästan alltid på 0.67.

Jag är nöjd med tanke på att jag nu har lägre förbrukning med bil med större luftmotstånd och automatlåda. Motorn är också trevligare att köra.
av kmi
AndS skrev:Så rent generellt utan att gräva i exakta siffror som jämförelse, låter det som ca 1 dl/mil lägre förbrukning.
Jap.. 1 dl/mil extra blir det för +35 HK, awd och 6 vxl aut jmf. Med 180 HK 8 vxl fwd
Användarvisningsbild
av Robbi
Nja, jag har fått för mig och när jag hade lånebil, Xc70 awd D4 aut så kom jag aldrig under 0.8 blandad och 0.65 landsväg. Men jag tror att det skiljer mer i förbrukning mellan den gamla och nya automatlådan än motorerna. Skillnaden är stor i spec mellan man och 6-aut men oerhört liten mellan man och 8-aut.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]