Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kul att du är nöjd! Jag var extremt sugen på att välja automat på min XC70 (som förhoppningsvis börjar byggas anyday) men det gick inte att lösa förmånsvärdesmässigt. Då var det iofs VEA/FWD och 8-steg som var aktuellt, men det gjorde så jäkla mycket på månadskostnaden att det inte gick att motivera.

Kollade visserligen inte på D4 AWD då jag helst ville ha VEA och inte bryr mig nämnvärt om fyrhjulsdriften.
simonhalmstad skrev:Om några år så finns det väll bara D2 kvar som manuell & den är ju inte så rolig att veva runt i :)
En D2 som måste vara automat för att fungera bäst.

Jag körde D4 AWD aut i V60 som gått 400 mil och dom är råa. Min powershift tycker jag sköter växlingarna betydligt snyggare, framförallt slipper man sliret. Men sen är det ju det här med manövrering i låga hastigheter och att den är lite trögtänkt ibland, där funkar sliromaten mycket bättre!
Jag ser inte det som någon poäng att det inte finns någon momentomvandlare i dubbelkopplingslådan. Det är inte så att man "slipper sliret" i en sådan låda, utan du saknar möjligheten att få ett extra halvsteg på växeln genom att inte låsta momentomvandlaren helt. På så sätt blir den sexväxlade lådan en elvaväxlad (egentligen fem växlar med splitlåda plus en krypväxel, för att prata lastbilsspråk), eftersom man kan köra ett växelsteg med eller utan lockup.

Ovanpå detta får man tillgång till ökad dragkraft vid starten, tack vare att den hydrauliska momentomvandlaren kan växla in varvtal mot vridmoment.
perhall skrev:Automatandelen ökar år för år och det är bara att kolla modellutbud för manuell, det försvinner fler och fler.
Först kom 535d bara automat, sen försvann BMW 550i manuell, sen försvann 330d manuell, sen 530d manuell, nu finns 520d xDrive endast automat etc.
Samma med Audi, Merca, Volvo...
Japp, med de tillverkarna lyckas ju med att få fram automatlådor som till och med är snålare än motsvarande manuell. Volvos nya 8-vxl VEA låda drar ju lik förbaskat 15% mer i stan än den manuella, det borde ju vara tvärs om 2015....
Jag vill tillägga att där vi bor är vägarna riktigt dåligt underhållna 5-6 månader om året. Det är snöigt, sladdigt, ej saltat. I de lägena är AWD helt överlägset.

Nackdelen är väl att man lockas köra som en biltjyv.

AWD är en riktigt bra funktion. Uppför branta backar är det oslagbart. Inte en aning om permanent 4-hjulsdrift är väsentligt bättre. Men AWD är good enough!
philipsguy skrev:Grattis till bilen. Konstigt att ingen påtalat den vanliga visan om den dåliga Haldexen än :evil: :roll:
Jag hade V60AWD My13 tidigare, nu i princip likadan fast My15. Äntligen har jag idag fått chansen att testa lite i ett snöigt Tranås och de nackdelar med ett kasst ingrepp och annat med den förra kan jag inte känna med min nya. Kanske har det utvecklats en del eller hade jag ett för tidigt exemplar första gången. Från Audi Quattro till den var inte alls roligt men nu håller jag med trådskaparen allt vad jag kan. Jag är helnöjd, även om Mattish som haft den i helgen skriver att han tyckte den var rå!! Fattar inget. Kanske han menar Råstyrka jämfört med D2 :D
apersson850 skrev:Bortsett från mina föräldrars andrabil, som jag använde en del i början på 80-talet, så har jag bara haft manuella växellådor. Men nu köpte jag automatlåda för första gången, när jag köpte bil senast (2011).
Det har ju hänt en del i automatlådebranschen på 35 år ;)
MartinS skrev:Jag önskar det gick att få T6 med manuell låda, det är ingen höjdare att åka automat, tycker jag... Att växla sekventiellt vid normal vardaglig körning är inget alternativ.
Självklart är det inte det. Känns bara fånigt och totalt onödigt då lådan sköter det så bra på egen hand. Det är ju just vardaglig körning som är och alltid kommer att vara automatlådans paradgren.
VolvoB20 skrev:Japp, med de tillverkarna lyckas ju med att få fram automatlådor som till och med är snålare än motsvarande manuell. Volvos nya 8-vxl VEA låda drar ju lik förbaskat 15% mer i stan än den manuella, det borde ju vara tvärs om 2015....
De tillverkarna har ju motor och växellåda längsmonterade, misstänker att Volvos tvärmonterade motor och växellåda ger vissa begränsningar, kanske även tillverkningsvolymerna kan begränsa produktutvecklingen.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]