Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

GeBo skrev: Kanske Volvo skulle se över sin policy kring val av generator :roll:
Hjälper inte med större generator för du kan inte trycka i ström fortare i alla fall. Drar du upp laddströmnen högre så kör du sönder batteriet snabbt.
GeBo skrev:högre än vadå. Volvos generatorer tycks ju inte ens orka ladda alls. Ska man verkligen behöva köra från Haparanda till Smygehuk :roll:
Volvo är en av få bilar som är standardutrustade med bränslevärmare, Ägarna älskar sedan att köra dessa ofta och länge vilket dödar batterierna. Har inget med generatorn att göra.

Ett modernt kvalitetsbatteri är specat till att klara 100 st urladdningar till 50% innan det börjar ge upp. Då är det rätt självklart att volvoägare dödar batterier på löpande band.
GeBo skrev:det gjorde jag för typ 5 år sedan och jag har inte bytt batteri.
hur som helst, 12 mil är långt för att ladda batteri. Märkligt är ordet.
Kanske Volvo skulle se över sin policy kring val av generator :roll:
Det är helt beroende av batteriets status. Med ett gammalt batteri som har tappat kapacitet eller att en cell börjar ge upp kan det bli så.
När vi bytte för några månader sedan, 6,5 år gammalt, så var det aldrig problem med att starta och inga felmeddelanden. Men det klarade inte en körning med värmaren vid några minus och sedan ha tillräckligt för att starta bilen, inga felmeddelanden, hade dessutom någon dag tidigare fulladdat med en laddare, CTEK MSX 5.0 - vintermodellen.
Så när batteriet blir gammalt så vet man inte vilken kapacitet det har även om man nyss fulladdat. Så under normala förhållanden med 12 mils körning blir det tillräckligt laddat, annars har man felaktigt batteri eller felaktig laddning i bilen.
Mitt batteri var inte så gammalt ca 1år, men visst hade värmaren gått rätt duktigt den vintern ( hade problemet i dec). men efter jag hade laddat upp det med laddare så var allt ok.
jag bad dom kolla problemet i maj när den var in på service, dom hittade inget fel. teknikern sade att överladdningen dvs att laddningen utöverförbrukningen är väldigt låg.
jag har en passat som tjänstebil och i den så kör jag värmaren i tid och otid, på den är värmaren i princip alltid på när jag är inne hos en kund och har aldrig problem med batteriet.
men slänger man på laddaren övernatten regelbundet på Volvon så har jag inga problem, bara synd att den inte klarar att ladda upp batteriet på normal körning.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]