Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
simonhalmstad skrev:Den s60 d5 MY14 r-desing hade urusel manuell låda, sladdrig, den glappa va riktigt seg och sladdrig,
+1 på det.... De manuella lådorna eller iallafall deras länkage har mycket att önska, de är ingen höjdare.
Jag håller inte med, jag tycker lådan är fullständigt perfekt avstämd med bilen som helhet. Jag har kört en massa volvo, dieselar och bensinare, med o utan turbo, Allt på Volvo är ju anpassat för komfort. Gasresponsen, fjädring, drivlina, hjulupphängning, körupplevelse, vägkänsla feedback, stolar, koppling osv, är på något sätt inlindat i bomull på volvo, som förare anger man bara ungefär i vilken hastighet och riktning man vill färdas och så glider man iväg i den riktningen, Växellådan och dess länkage är perfekt avstämt i samma upplevelse och lika softad i känslan och växlingarna som tex styrningen .

Det finns bilar som är motsatsen, Stenhårt feedback, styrning som reagerar omedelbart på mikroskopiska rattrörelser. enorm vägkänsla, man känner varje sandkorn under däcken när man pressar bilen genom kurvorna och bilen sitter som klistrad i vägen. gasresponsen är blixtsnabb, stolarna greppar föraren, kopplingen stenhård och brutal och växellådan stenhårt distinkt och precis.

Men att sätta en sådan låda i volvo skulle göre helheten totalfel och vise versa.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Jämför du en manuell låda från en gammal P2 bil (S60I, V70N etc.) så är dom avsevärt mycket mer precisa och ger ett mycket gedignare intryck än i en nyare S/V60 T5, de nyare är ruskigt oprecisa och sladdriga i jämförelse.

/Martin
MartinS skrev:Jämför du en manuell låda från en gammal P2 bil (S60I, V70N etc.) så är dom avsevärt mycket mer precisa och ger ett mycket gedignare intryck än i en nyare S/V60 T5, de nyare är ruskigt oprecisa och sladdriga i jämförelse.

/Martin
Hmm... Typ som en sliten gammal M4x där man har "veva runt i grytan"-symptomet? :P
Men det borde väl går att åtgärda relativt enkelt tycker jag. Min spak i V70in var bra sladdrig också, men sen bör jag bussningarna till plast-bussningar, och då blev det natt och dag skillnad på precision och känsla :)
Länkaget bör ju vara snarlikt i dom nyare bilarna, finns ju inte så många andra sätt att göra det på :roll:
Skulle säga tvärtom. Inget fel i känslan i min T3 spak men sist jag körde en V70N trodde jag lådan var trasig...
det är tråkigt att volvo ska göra sig av med 5:orna efter 24 år. R.I.P
Visserligen inget fel på de nya 4:orna, men vill man ha riktig volvokänsla med tidigt vrid så är det en stor 5:a som gäller.
4:orna må ha högt vrid, men tändföljden gör att de tappar vrid på riktigt låga varv
milktrucker skrev:det är tråkigt att volvo ska göra sig av med 5:orna efter 24 år. R.I.P
Visserligen inget fel på de nya 4:orna, men vill man ha riktig volvokänsla med tidigt vrid så är det en stor 5:a som gäller.
4:orna må ha högt vrid, men tändföljden gör att de tappar vrid på riktigt låga varv
Dom gamla rödblockarna hade ju riktigt fin effektkurva - även om den totala effekten var i det lägsta laget(jag har mest erfarenhet av insprutsmodellerna dock).
Men jag håller med, det är något speciellt med 5orna :) alu-4orna som kom med s/v40 har jag aldrig gillat... 6orna är rätt fina också(iaf dom äldre) men, nja, som sagt, det är något speciellt med 5orna :)
T5 är en fin motor, speciellt T5 260hk :)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]