Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
känns inte som att ditt batteri är så dåligt. pappa har en 08:as xc70 d5. och nu under jul när det var 30 minus så startade inte dieselvärmaren, antagligen för att det var för lite ström i batteriet, efter en stund i laddare startade värmaren, och då kördes den kanske 4 mil innan den ställdes undan, var 30 minus hela tiden. och dan efter startade värmaren utan problem och gick iaf 30 minuter innan motorn startades, utan några varningar.
och då 5 dagar före så hade vi varit på begravning och hade hunden i bilen, så då körde vi värmaren nästan hela tiden i ca 2 timmar, men då kom varning om låg batterispänning och värmaren slog av, men inga problem att starta för det.

jag har även mätt vilospänningen, och den låg bara på dryga 12,05 volt, men ändå har det fungerat, även värmaren
av mortimer
Mitt batteris vilospänning låg på 12.6 igår; alltså drygt 85% laddning. Så CTEK MXS7 kopplades in igårkväll, bilen står i garage så blir lite bättre laddningsförhållande också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bronze skrev:Det är dock extremt orimligt att ett 1 år gammalt originalbatteri skulle på den tiden ta slut.
Jag såg i något datablad att ett modernt kvalitetsbatteri är specat till att klara av 100 st urladdningar ned till 50% innan batteriet blir kass.

Så med värmaren kan man nog enkelt knäcka batterier.
Användarvisningsbild
av Perra83
VolvoB20 skrev:Jag såg i något datablad att ett modernt kvalitetsbatteri är specat till att klara av 100 st urladdningar ned till 50% innan batteriet blir kass.

Så med värmaren kan man nog enkelt knäcka batterier.
Ja mycket lätt!

Värmaren går två gånger om dagen och min bil rullar 6 mil totalt varje dag. Det blir inte mycket laddning tillbaka till batteriet när man tänker efter.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]