Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ett standardfel på 2.5T, i synnerhet automat, är att startmotorn går och det tar länge innan motorn startar samt att varvräknaren hoppar. Det finns olika felorsaker, men ibland löses det med startmotorbyte. Har ni haft det felet förut?

Jag skulle lossa på ev. släpvagnskontakt och fundera på annan kortsluten (eländes) eftermarknadsutrustning, hembygge, chipp mm.
valln skrev:Ett standardfel på 2.5T, i synnerhet automat, är att startmotorn går och det tar länge innan motorn startar samt att varvräknaren hoppar. Det finns olika felorsaker, men ibland löses det med startmotorbyte. Har ni haft det felet förut?

Jag skulle lossa på ev. släpvagnskontakt och fundera på annan kortsluten (eländes) eftermarknadsutrustning, hembygge, chipp mm.
Nej, detta är första gången vi haft detta fel. Har bara bytt ut delar tidigare som är slitna (bromsskivor, spindelleder etc), ingen som påverksr huruvida bilen startat eller inte. Bilen är servad på Volvo sedan start och inga modifikationer är gjorda på bilen såvida inte Volvo fulat med den vid service/reparation. :)
Hej.
Jag hade ett liknande fel på min XC90.
Det var oxid på kontakten till solinoiden på startmotorn.
Efter rengöring och lite 5-56 så fungerar det klockrent.
God fortsättning på det nya året.
/Johnny
Eftersom ursprungliga felet var att batteriet var helt urladdat skulle jag först mäta spänningen med nya batteriet, så att felet inte ligger i att något helt enkelt laddar ur batteriet...
Hej hade samma problem med min v70-05 och det var solinoiden på startmotorn som hade dålig kontakt det är en vanlig sjukdom på just 05:an tydligen så kolla upp det! Är säker på att det är den som spökar för dig

prova rengöra kontakten eller byt till en ny
Om det fortfarande finns kräm i batteriet tror jag också på anslutningen till startmotor/solenoid. Jag har själv fixat ett sådant fel. Kabelskon (sitter på en tunn ledare) var för slapp. Klämde åt den med en tång och satte tillbaka. Har fungerat perfekt sedan dess.

Om batteriet är urladdat är det något annat fel. Antingen fungerar inte laddningen eller så är det något som ligger och drar ström.
Jag bytte som sagt till ett nytt batteri, och då gick bilen igång utan problem. Sedan fungerade den ett par timmar till men sen kom problemet tillbaka. Mätte det nya batteriet och dess spänning hade droppat också till under 12V och verkar onekligen tomt. Detta fick mig att misstänka generatorfel. Hade det varit solenoiden tycker jag att den borde ha varit mer nyckfull och startat ibland och ibland inte (men kanske har fel?). Dessutom borde den inte startat med det nya batteriet om det var kopplingen som inte fungerade, eller?

Har bogserat bilen till verkstaden som ska byta laddningsregulatorn i den. Betalade inte för någon felsökning och bad dem bara byta regulatorn, håller tummarna för att det är det som är problemet. =)

Tack för alla tips och förslag.
Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]

Nu har jag tagit loss och rengjort valven där[…]

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]