Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Nej, alla fel som uppkommer inom 6 månader räknas som att de fanns vid köpet. Ditt prutande ligger inom normala nivåer, inget som sätter reklamationen ur spel. Att det inte fanns varudeklaration är BRA för dig. Det innebär att firman inte kan påstå att du kände till felen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Lövet skrev:Nej, alla fel som uppkommer inom 6 månader räknas som att de fanns vid köpet.
Njae. Bevisbördan ligger på handlaren att påvisa att det inte är ett ursprungligt fel, det innebär ju inte per automatik att det räknas som att det fanns.
av Lövet
För annat än rent slitage är det svårt för en firma att bevisa annat. Men du har rätt i sak.
av Mamel
towncar1977 skrev:Tack för alla svar! Som jag ser det ser det lite rökt ut för min del. Felen har ju uppkommit efter inköpet!. Det fanns ingen varudeklaration på den och jag fick likt mattish ett väldigt bra pris på den i förhållande till årsmod o mil (11800). Bilen var nedsatt 10.000 och sen prutade jag 9 till. Kan tänka mig att viljan att hjälpa kunden blir avsevärt mindre i såna här fall.
Tycker inte alls det är rökt. Och att du lyckades pruta är ointressant för felbedömningen. Däremot påverkas självfallet köparens befogade förväntningar av bilens ålder, körsträcka och allmänna skick. Ju skruttigare bil, desto lägre förväntningar. Och det är normalt bara avvikelser från befogade förväntningar som utgör fel.
av towncar1977
Jag har nu hittat ARN´s konsumentrådgivare i mitt län (visste inte ens att det fanns såna) och jag hoppas de också kan ge mig svar hur jag kan, bör eller inte bör gå vidare.
Användarvisningsbild
av SvenB
Har ARN konsumentrådgivare? Jag trodde det var kommunerna som hade sådana inrättningar.
av towncar1977
SvenB skrev:Har ARN konsumentrådgivare? Jag trodde det var kommunerna som hade sådana inrättningar.
Ja det är rätt men inte i alla kommuner tydligen.
av Mamel
towncar1977 skrev:
SvenB skrev:Har ARN konsumentrådgivare? Jag trodde det var kommunerna som hade sådana inrättningar.
Ja det är rätt men inte i alla kommuner tydligen.
Nä, det är något som många kommuner, särskilt borgerligt styrda, har sparat in på. Kvaliteten på rådgivarna kan dessutom skifta rätt betänkligt.

I flera kommuner finns ett samarbete mellan biblioteken och lokala advokater, där man kan få prata med en advokat eller biträdande jurist en stund utan kostnad (baktanken är förstås att det skall kunna leda till ett uppdrag).
Användarvisningsbild
av joel80
Pratade du med konsumentrådgivaren? Vad sa dom? Har du googlat firmans namn och sett om det finns andra som haft problem vid reklamationer? Är firman MRF-ansluten?
Användarvisningsbild
av börne
Vet inte varför, men jag får alltid känslan när jag läser såna här trådar, av att många är så tråkigt svenska & inte tar för oss av att kunna få hjälp av både konsumentvägledarna & framförallt av konsumentköplagen. Om det är här eller på vilket forum man än brukar hänga på spelar ingen roll. Utan folk frågar hur dom ska göra men sen blir det lite jobbigt & inte kan väl jag begära detta utan det får jag nog ta själv eller........ sen tar dom smällen själva.

Inget mot dig TS utan detta är rent allmänt när man pratar om problem vid tex bilköp där fel uppdagas.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]