Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Jag fick ris på 3300kr på min bil för oljebyte inkl. adaptering från en auktoriserad Volvo verkstad för drygt 6mån sedan
Användarvisningsbild
av Axan
Putteb skrev:Ok det gjordes inte någon adaptering på lådan vad jag förstod, enbart nollning av räknaren.
Vilken verkstad gjordes detta på?
av rid54
oldtimersmc skrev:Jag har kört HÅRT i 35000mil med en v70n Ltt auto utan oljebyte och den växlade som den skall så jag är inte så säker på att det är så viktigt med byte, men jag kan ju ha haft tur.
Tycker för övrigt inte om automater men köpte den till rätt pris 2 år och 7k mil gammal (prutade hejdlöst pga auto) så de första 7k kan jag inte svara för men det var då en firmabil så antagligen så fick den inte någon soft resa då heller...
Troligen är det inte "hård körning" i sig själv som gör att oljan åldras, det är nog mer "tung" körning (långa sträckor med tungt släp, till exempel), tillverkningsvariationer på låda och även oljan, samt termisk åldring (många uppvärmningar och avkylningar). Normalt brukade man väl förr räkna med att motor och växellåda klarade att användas fullt ut, men oljebyten var föreskrivna för att man inte trodde på att olja höll i evighet. Nu tror vissa att oljan håller i evighet (eller tills dess bilen är slutkörd av annan anledning) och avstår från att rekommendera oljebyten. Jag tror inte på tomten och inte på evighetsolja heller.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]