Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
622kr är plötsligt mycket lite pengar när du står där med en död bil. För det händer givetvis när du har bråttom till jobbet. Måndag morgon, stelfrusna fingrar, snö i skorna, startkablar styva som armeringsjärn osv osv. :D
av Rumpnisse
Ja fast pengarna är inte riktigt det styrande. Det är batteriernas funktion som jag tänker på. Bara för ena är gele och är dyrare så kanske den inte är mer lämplig för mitt behov, undrade jag. :D

Den dyraste som är gjord för hantera bilar med start-och-stop funktion kanske lixom ger uruselt resultat i mitt sätt att köra min D5 med värmare.
Användarvisningsbild
av ER
Eller springer till biltema och köper ett AGM batteri 95Ah med 850CCA för 1800kr som borde ha hörts tillräckligt mycket dåligt om vid detta laget.
Hade ett Varta Silver Dynamic H3 (600 402 083) 100Ah/830CCA i S60:n som jag var hypernöjd med.
Nu har jag Volvos(Varta) 90Ah 800CCA och kört värmaren hårt senaste månaden så med lite kärlek, dvs laddning så överlever även detta "svaga" batteriet vintern med värmarterror då jag ofta kör korta stäckor jmfr. tiden värmaren går så det är kalas för att bräcka batterier när det inte får tillbaka laddningen jag drar ur och att inte ladda batteri är enklaste sättet att korta livslängden vilket förra ägaren av bilen tydligen gjort då batteriet var pinfärskt när jag köpte den vilket passar mig som byter batteri var 6-7 år oavsett funktion när det är 10 grader varmt ute.
Den som först får fram ett 100Ah+/900:ish CCA passande P3:or får mina pengar vid nästa batteribyte då kravet är 175mm höjd.
av monza
Eller spring till skroten o köp loss ett batteri till en diesel-Volvo. Jag köpte ett 100 ah-batteri från en smälld Volvo diesel på min lokala skrot för 500:-.
Funkar finfint även såhär två år senare.
av :stefan:
Stopp nu, listar de Equipment Gel bland bilbatterier?
Vi säljer inte gel-batterier som startbatterier iaf, de är suveräna för husvagnen osv men inte för att starta en bil. Visst, de klarar av det, men de är inte avsedda för det.

I ditt fall hade jag tagit ett AGM-batteri alla dar i veckan, framförallt för att de tar laddning snabbare än "vanliga" blysyra men också för att du kör värmare. Men det du listat är 392mm, det får du mest troligt inte plats med.

Sen ska man inte stirra sig blind på "testvinnare" och allt vad de skriver. Klart de vill sälja, men i princip alla tillverkare har någon gång vunnit ett test nånstans...

Hade du haft vägarna förbi jobbet i Bromma hade jag fixat ett Banner Running Bull för en schysst peng. ;)
av GeBo
då får han nog köpa ett busskort, för Banner är nog det sämsta batteri som funnits på marknaden någonsin.
men de har förmodligen vunnit något test, trots allt :roll:
av :stefan:
GeBo skrev:då får han nog köpa ett busskort, för Banner är nog det sämsta batteri som funnits på marknaden någonsin.
men de har förmodligen vunnit något test, trots allt :roll:
Haha, det var ju ett kul uttalande. Har du något att sätta bakom de stora orden då? ;)

Med tanke på de mängder Bannerbatterier vi säljer varje år borde vi i så fall få tillbaka hur många som helst - men det får vi inte.
av Rumpnisse
Jag mailade Tudor och frågade. Tänkte dela med mig deras svar som kanske är till hjälp för er andra batterisökare i framtiden. :)
...ET650 är inget Gel...TK950 är ett AGM (inte samma som gel) Gel har väldigt låg startström (CCA) som du behöver för att dra igång motorn, i dett fallet så verkar det som om du har en D5 eftersom du har 100A....
Jag tror att du får gå på ett TK950 till din bil. Mig veterligen så får inte ett TK1050 plats då Volvos ”lådor” är anpassade till 353 längd. Detta är på 95Ah men du får ut mer ur et 95Ah batteri i Agm utförande än ett 100Ah konventionellt batteri. Du behöver dock ändå tillföra laddning när du har parkerat för att uppnå maximal livslängd i ditt batteri. 2 ggr / månad under vinterhalvåret och 1 gång / månad under sommarhalvåret.
Hur kul är det att ladda batteriet 2 gånger i månaden. Börjar smått ångra att jag inte lade pengar på elvärmare istället. kunde iofs ordat fastmonterad laddare
av GeBo
jag får ladda mitt Banner-batteri ca 2ggr/månad. Ingen värmare och står inomhus.
Utomhus är inte ens lönt att försöka. Automat och diesel.
av rid54
Det spelar väldigt lite roll (oftast) vilket tillverkarnamn som står på batteriet, det som gäller är att få urladdningsskulden återbetald och det är fråga om elektron för elektron + 20% ränta. Det spelar heller ingen roll om man trycker i ett större batteri om man inte underhållsladdar det, eftersom det kommer att sulfatera och tappa kapacitet om det inte fulladdas med jämna mellanrum. Det finns lixom ingen genväg eller alternativlösning till att ladda sitt batteri. Om man inte kör tillräckligt för att ladda batteriet, måste man lösa det på annat sätt - laddning med batteriladdare är en bra metod. Är man intresserad och vet vad man gör kan man köpa nån enkel "Flintaladdare" och klara av det hela; är man inte intresserad och föredrar en lösning som inte kräver engagemang köper man en intelligent laddare (typ Ctek) och låter installera den så att den går lätt att koppla in till nåt lämpligt eluttag. Att köpa dyrare batterier är bara onödigt om de inte underhålls. Gel är inte tänkta för chockurladdningar i stil med start av kall motor. AGM påstås ta emot laddning snabbare, men de måste fortfarande laddas med uttagen elektricitetsmängd + ränta, det finns ingen magi i beteckningen AGM som löser problemet; en Ah är en Ah oavsett vad det står på batteriet. Och med "ränta" menar jag helt enkelt de kemiskt betingade förlusterna som uppstår i urladdnings- och uppladdningsreaktionerna.... det går inte att trolla med dem heller, de är som de är.

Nu har jag kört 100 mil, inklusive en 60 mils[…]

Hej! Instrument (inte ovanligt jag vet) är d&[…]

Carplay Trådlös adapter

@Dejan195 , Ska absolut kolla in ditt försla[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]