Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
rid54 skrev: Man måste alltid koppla just så, + till + och - till - . Använd batteripolerna om det går UTOM för sista klämman som av säkerhetsskäl bör sättas en bit bort från batteriet (motorblocket är bra!). Det brukar nämligen alltid blixtra lite med sista klämman och det är inte bra intill ett batteri. Finns särskilda kopplingspunkter anordnade så är ju de de lämpligaste att använda. Men två kablar krävs det alltid.
Tack, äntligen gick det upp ett ljus! Då förstår jag hur det hänger ihop och varför man kopplar minus på karossen.
av andy78
I bilar där batteriet är monterat bak så finns det i 99% av fallen alltid en plus + pol fram i motorrummet man är då långt från batteriet det är oftast korrekt avsäkrat och man slipper tömma last och fummla bak.
Jag har bara varit med om ett par enstaka ggr då det inte riktigt gått runt och jag har då satt dem direkt på batteriet.
Minus brukar vara en av stötdämpartornets bultar på bmw bla där en av bultarna är lite större och utformade för detta eller finnas en avsett plats för minus.
Se bild för exempel.
http://new.volvocars.com/ownersdocs/200 ... /pg107.jpg
Hjälpfjäder till koppling

Ja nån som vet? Hur nödvändig &a[…]

Passar V70-dragkrok till XC70?

Som rubriken säger, kan jag köpa en delb[…]

@Steffe3 , Ja det är trist Bra att de lä[…]

var vilar du domkraften "under"?