Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
wissel skrev:Du har VO 36050563. vilket är lika med Magneti Marelli. (Nytt från Volvo)
Då skall det vara Denso LMM, med troligt art.nr 8670263, vid utbyte så heter den 9470640 på din bil.
Jag tror föregående ägare köpt ditt Bosch LMM på nätet från UK.
Så volvomeken borde sett detta i Vida tycker jag.
Så om jag vore du så skulle jag prata med en Vida kunnig Mek som
kan kolla upp det Art.nr (LMM) som gäller just för din bil.
Vet inte om det finns någon här på forumet som fått ett Bosch LMM.. från UK
att lira på riktigt, med ett Magneti spjäll,,,, inget jag känner till i vart fall.
Det spjället jag har liggandes någonstans i min källare är dessvärre fel det med....

På förekommen anledning så vill jag varna för att ställa allt för stor tillit till de Engelska billiga LMM.
Läs gärna min tråd i v70 my99 ltt
av oldtimersmc
oldtimersmc skrev:Japp då så skall vi försöka att sammanfatta
! jag fick problem med diverse felkoder ex P1171 och någon annan som jag inte kommer ihåg nu + att motorlampan tändes och bilen gick illa då den var kall. Rådet blev "byt tempgivate" kollade den lite så där men misstänkte i stället Lmm.
Letade upp en dito för ett (skulle det visa sig) allt för billigt pris och ersatte den gamla med denna, de gamla felkodrena försvann och jag fick nya (här startar denna tråd) sammtidigt så får jag problem med ABS detta är på intet sätt knytet till detta problem men det splittar mitt focus.
börjar felsöka först på turbo kontrol ventilen som skall vara den som ger(har en v70t till så jag växlat utan resultat) P1238 och även en läcka på laddluftledningen ger denna kod, kollar med "läckspray" och sedan med rökampuller och är säker på att det inte rör sig om läckage på tryckröret som flera svenska och utlänska forum anger.
Har ständigt P1238 + att vid endel tillfällen även P1172 och blödder vid fullt ax en helvetes dålig tomgång vid kall motor så tempgivaren är misstänkt även den.
Har problem med att bilen inte har någon ork vid ax och går ryckigt både vid ax och på flytgas+ P1238 i stort sett hela tiden
Byter stift (välbehövligt) bilen går MYCKET BÄTTRE men INTE BRA
Innan detta så är jag helt övertygad om att mina problem handlar om spjällhuset och rengör detta och tomgången blir bättre, men inte bra.
Beställer ett nytt men är inte säker på att det är rätt så jag testar visdare. Misstänker turbotrycksgivaren men är inte säker vet att koden pekat på främre lambdan men tror bara att det är en symtom och inte en orsak.
Tänker på en gammal tråd där Pettson påpekar att Hur började det...
Går till ruta ETT
Och plockar fram min gamla LMM och gör ren den med topps och el-spray monterar och bilen går... lilla men så småningom så kommer den...
Och nu så står jag här med ett nytt VOLVO orginalspjäll med gul ettikett och ett leende på hela kroppen och bara bugar inför hjälpen och alla som följt tråden!!!
TACK jag har lärt mig massor som jag gärna delar med mig av och hoppas att ni andra har hått en hint om vad som kan fattas er bil.
Vi hörs Vänligen Per Gustafsson Kristinehamn
av Kuisma
Jag tackar och bockar för hjälpen Wissel.

Ska köra in till Volvo och ta ett snack med meken som jag hade.

Oldtimersmc: jag läste din tråd med. Det är mycket man känner igen där.
Nu vet jag lite mer vad jag ska attackera.
av Kuisma
wissel skrev:Du har VO 36050563. vilket är lika med Magneti Marelli. (Nytt från Volvo)
Då skall det vara Denso LMM, med troligt art.nr 8670263, vid utbyte så heter den 9470640 på din bil.
Jag tror föregående ägare köpt ditt Bosch LMM på nätet från UK.
Så volvomeken borde sett detta i Vida tycker jag.
Så om jag vore du så skulle jag prata med en Vida kunnig Mek som
kan kolla upp det Art.nr (LMM) som gäller just för din bil.
Vet inte om det finns någon här på forumet som fått ett Bosch LMM.. från UK
att lira på riktigt, med ett Magneti spjäll,,,, inget jag känner till i vart fall.
Det spjället jag har liggandes någonstans i min källare är dessvärre fel det med....
Då har jag varit inne på Volvo och snackat med meken.
Vi kollade upp det. Det ska vara Denso till detta spjället. Så nu är ett nytt beställt.
Ska bli spännande och se om bilen blir bättre.
För nu är det så att det finns inget mellanting på gasen.
Höll på att sätta mig i framänden på en lastbil. Skulle bara gasa lite och det blev en kickdown och full maskin. .....
Användarvisningsbild
av wissel
med felaktig LMM så KAN det möjligen vara en idé att Meken rengör
ditt spjäll när han ändå håller på, Spjället har troligen fått fel blandning hela tiden,
vilket gör att det kan vara i behov av rengöring dock utan demontering utan bara ren trasa o spray-clean.....
av Kuisma
Ok. Jag tackar för tipset. Det ska jag säga till om.
av Kuisma
Så där ja! Nu har jag fått dit den nya Luftmassemätaren.
Det var rätt gott att slippa den ryckiga gången.
Peppar peppar så går den som en dröm nu.

Ska dock tillägga att det är Bosch som gör de nya Lmm nu. Jag och meken satt och kollade alla Art.nr och nu ser jag att det är Bosch på den. Hoppas bara att det inte är ett dåligt omen. .....
av Kuisma
Nu har det gått en vecka och bilen går som den ska.
Än en gång tack till Wissel för hjälpen du bidrog med.
Användarvisningsbild
av wissel
:D
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]