Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Saabturbo95
Gick från 163hk d4awd till polestar och det var dag å natt i skillnad.
Tror inte 163 och 181 e där all skillnad ligger, så JA du borde optimera den =)

Volvo kan garanterat se hur mkt luftmassa som motorstyrningen bett om = dom kan se om du nyttjat 275hk ur bilen. Det handlar inte om felkoder utan om vad som hänt. enkelt förklarat "svarta lådan" finns i bilen med. Dom kan se mkt mer saker, men det är en tydlig sak på om effekten inte är som original..

//Andreas
av Robban12
Saabturbo95 skrev:Gick från 163hk d4awd till polestar och det var dag å natt i skillnad.

Volvo kan garanterat se hur mkt luftmassa som motorstyrningen bett om = dom kan se om du nyttjat 275hk ur bilen. Det handlar inte om felkoder utan om vad som hänt. enkelt förklarat "svarta lådan" finns i bilen med. Dom kan se mkt mer saker, men det är en tydlig sak på om effekten inte är som original..

//Andreas

Finns inte hos Volvo. Däremot har Audi tidigare haft en dold loggfil men det är inte kvar. Volvo har aldrig haft det. Du kan inte bara sitta och gissa dig fram hur det fungerar.
Användarvisningsbild
av ER
patnil68 skrev:Oj, nu börjar tråden bli avancerad...man kan tydligen bara köra sin Polestar-optimerade kärra vid kusten när det är soligt och på vintern.. :roll:

(med glimten i ögat! )
Finns ju flera anledningar att polestar är mera restriktiva med ökningen än andra, inte bara "negativa".
av Kluster
Överväger du att ta BSR:s alternativ kan det bli problem efteråt bilen har varit inne på Volvo-service och fått originalmjukvaran uppdaterad. Tydligen blir den "låst" och det går inte att "köra in" BSR-mjukvaran igen.

Vet dock ej om det är specifikt för S40/V50: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p898573
Användarvisningsbild
av crumpets
122Sport skrev:Nu är det ju inte riktigt så det fungerar med en turbomotor!
En sugmotor är en helt annan sak.
Turbon kompenserar för det lägre trycket och ger samma effekt även 1000 meter upp.
Används ju även i flygmaskiner pga av att kunna lämna samma effekt oavsett höjd (inom vissa rammar).
Nja!! En motor turbomatchas utifrån en viss nivå över havet. Att köra runt med turboladdare som funkar för höghöjdskörning hade varit helt orimligt för de hade behövt vara jättebiffiga även för lägre effektnivåer. Oftast dras således effekten ner vid hög höjd för att inte varva sönder turbon. Det är en av anledningarna till att biltillverkarna är så kåta på att åka upp och ner för höga berg i sin provning.
Användarvisningsbild
av Kite
Robban12 skrev:
Saabturbo95 skrev:Gick från 163hk d4awd till polestar och det var dag å natt i skillnad.

//Andreas

Finns inte hos Volvo. Däremot har Audi tidigare haft en dold loggfil men det är inte kvar. Volvo har aldrig haft det. Du kan inte bara sitta och gissa dig fram hur det fungerar.
Det står ju tom i instruktionsboken att de gör det (s18 i min). Är övertygad över att samtliga bilmärken gör detta.
av Saabturbo95
Robban12 skrev:

//Andreas

riktigt dålig utbildning jag gick hos volvo å saab då med andra ord, blivit lurad.....
av Mwi
Saabturbo95 skrev:
Robban12 skrev:

//Andreas

riktigt dålig utbildning jag gick hos volvo å saab då med andra ord, blivit lurad.....
Nja du är inte lurad, den lokala verkstaden kan inte läsa ut allt ur elektroniken, Volvo personvagnar läser betydligt mer, exempelvis går det att läsa ut G-krafter ur ABS elektroniken för några tusen mil tillbaka (=acceleration och retardation). Avvikande värde gällande motorstyrning och så vidare, det finns kvar i bilens minne, VIDA läser inte allt och nollställer inte allt.
Användarvisningsbild
av sony
Är det någon mer som har fått hem polestar erbjudande. Det står att jag kan uppgradera min bil för 6900:- ordinarie pris 9200:- ? Fick hem ett vykort med mitt namn och adress.
Användarvisningsbild
av ER
sony skrev:Är det någon mer som har fått hem polestar erbjudande. Det står att jag kan uppgradera min bil för 6900:- ordinarie pris 9200:- ? Fick hem ett vykort med mitt namn och adress.
Jupp, både fått det nya och läst om detta dagen efter att förra erbjudandet gick ut, även sett aktiv annonsering om det också.
Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]