Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Jag har läst nån tråd här, som jag givetvis inte hittar, där TS hade ett liknande problem. Det var då nåt galet med strömningen i servobehållaren som var störd, så att virvlarna från returledningen gjorde att pumpen sög luft och lät illa. Du bör nog tänka att problemet inte är i pumpen, men i någon del som inte är bytt/lagad. Att provbyta styrväxel låter lite dyrt o jobbigt, men är behållaren och dess anslutningar/munstycken e.d. undersökt?
av jite
Volvo har good-will på styrväxlar på många modeller. Uppkommer det missljud när du svänger på ratten, likt att rattstången går mot torrt gummi, så ska Volvo ta kostnaden. Tror de ligger i 7 år från prod.datum, det gör det iaf på min senast jag kollade med meken.
Användarvisningsbild
av Guru
jite skrev:Volvo har good-will på styrväxlar på många modeller. Uppkommer det missljud när du svänger på ratten, likt att rattstången går mot torrt gummi, så ska Volvo ta kostnaden. Tror de ligger i 7 år från prod.datum, det gör det iaf på min senast jag kollade med meken.
Standard styrväxlar och då är det ett ljud från växeln, inte pumpen.
av Ballan
Jag verkar inte ha så mycket mer alternativ än att testa att byta styrväxel, då jag bytt pump två gånger och jag är tämligen säker på att det inte är behållaren som gör turbulensen.

Det kostar ca 4 000:- att testa om det är styrväxeln, frågan är vad verkstan skulle hitta på om jag lämnar in den?

Riktigt dålig tajming då jag i fredags fick besked om att min nya bil är på väg från fabriken, den nuvarande är ju omöjlig att sälja med ett så stort fel. Dvs jag tror inte jag får tillbaka en krona som jag lägger på att fixa oljudet.

surt sa räven :-(
av Ballan
Jag gjorde så att jag lämnade in bilen på en volvoverkstad :-)

Det var behållaren som det var fel på, lol 1100:- kostade det att laga på verkstad några hundralappar om jag gjort det själv.

Så ni som råkar ut för samma okontrollerade turbulens i servobehållaren och missljud från styrservon, BYT BEHÅLLARE :-)

Tack för alla idéer och hjälp mm som jag fått.
av foretshaun
Väcker denna tråd till liv igen. Hade precis samma problem som Ballan och var inne på både styrservopump och styrväxel.
Hade testat byta oljan en gång, haft av originalstyrservobehållaren och gjort rent rejält. Blev liten skillnad på lägre varv men över typ 12-1300 rpm så tjöt det. Levde om och bubblade i behållaren hela tiden.

Provade hur som att byta behållaren efter Ballans rekommendation och det löste problemet, direkt! Inget ljud och helt lugnt i behållaren.

Så stort tack till dig Ballan, ditt sista inlägg sparade mig sjukt mycket tid och pengar.
Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]

Det är länkarmen till givare för h&[…]

Aha, då måste man alltså ta l&ou[…]