Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tottish85
Ja betalar hellre en skatt på 8300 som ja haft som mest, än valfri bensinbil ;)
Sen är ju livslängden på dieselmotorn avsevärt mycket bättre :) Men men alla är vi olika :)
Senast redigerad av 1 tottish85, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av erikn
Har du kollat vad servicarna kostar?
av Lövet
Det var länge sedan dieselmotorer hade en naturlig inneboende längre livslängd. Idag är de byggda med lika små marginaler som vilken bensinare som helst.

Angående ämnet så är skillnader i storleken femhundring i månaden så små att jag inte kan fatta hur någon kan välja bil baserat på dem. Välj den du vill ha istället, det blir du lyckligare av. Jag hoppas ingen som funderar på en V70II har så tunn ekonomi att en femhundring spelar roll.
av r189
Personligen hade jag valt en bensin, enda diesel bilen jag tyckt om att åka i och köra är mercedes diesel i en nyare S-klass.
Det är enda gången under tiden med körkort som jag velat ha en diesel bil;P
Och att en diesel skulle hålla bättre än en bensinare har väl inte stämt dom senaste 20åren?
Känner rätt många som har haft bensinbilar med 30-60000mil på mätarna, den bilen jag har kört som hade gått allra längst var en 850 automare med gas/bensin där mätaren hade stannat på 84000mil (hade inte fungerat på några år vid tillfället).
Så jag tycker man ska välja den karaktären på motor man vill leva med och inte med plånboken när marginalerna är så små.
av broman
Lövet skrev:Det var länge sedan dieselmotorer hade en naturlig inneboende längre livslängd. Idag är de byggda med lika små marginaler som vilken bensinare som helst.

Angående ämnet så är skillnader i storleken femhundring i månaden så små att jag inte kan fatta hur någon kan välja bil baserat på dem. Välj den du vill ha istället, det blir du lyckligare av. Jag hoppas ingen som funderar på en V70II har så tunn ekonomi att en femhundring spelar roll.
Nej 500kr är inte mycket pengar, Det är nog mest psykologisk att man tycker att man kommer så mycket längre på tanken med en Diesel,
Det ända som är svårt att hitta en v70 2,4d som jag vill ha .

Kollade på en 2011 v70 2,5FT där det stog något om Befriad från skatteuttag! betyder det att man inte behöver betala skatt eller att skatten blir dyrare efter en viss tid?
Bilen jag kollade på
http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... 4.htm?sa=1

//Broman
av jpennerb
Och kör du på etanol så kommer du undan med ett par kronor lägre bränslekostnad då etanolens prisläge är riktigt bra idag.

Vi säger att en 2,5ft drar 1l/mil med bensin i tanken och 1,3l/mil med etanol. Pris för etanol 9kr/liter och 14kr/liter för bensin. Bränslekostnad per mil: 14kr - 11,7kr= 2,3kr lägre kostnad med etanol.

Säg att en 2,4d drar 0,7l/mil blir skillnaden än mindre. 11,7kr/mil med etanol - 9,8kr/mil med diesel = 1,9kr/mil lägre kostnad med diesel. Räknat på ett dieselpris på 14kr/liter. Så dessa 500kr blir mindre än så.

Något att tänka på är servicepriser och intervaller. Dessa bilar ska servas 1ggr/år eller 3000mil för diesel/bensin & 1500mil för etanol. Kör man 2000mil/år så kommer det att behövas göras en extra service med olja och filterbyte.
av Lövet
För en del är det väl uppenbart men oj vad billig etanolen är för tillfället. Mentalt trodde jag den kostade 10.50:- eller liknande.

Hade 2.5FT funnits i V60 hade jag nog haft huvudbry på riktigt nu :twisted:

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]