Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
Är inne på 5:e tjänstepassaten nu kör en 2014 nu, dom hinner rulla 8-10000 mil innan byte.
håller med många av föregående om skillnaderna, men ingen av firmans bilar ( är rätt många) har någonsin behövs uppsöka verkstad pga av dålig kulled , gnissel i instrument bräda eller att elluckan bak strular.
tycker att dom har hög drift säkerhet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
240 hk 500 Nm 240 km/h 6.3 s 0-100 awd 0.53 l/m

Känns som min xc70 D5 står still i jämförelse.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Volvos VEA D5 verkar ju få 225hk 470NM (utan framtida EL eller Polestar), så de är redan ifrånsprunga. Men vem hade väntat sig något annat? VW har ju enorma resurser.
Användarvisningsbild
av apersson850
valln skrev:Jag spjärnade i mot, men mina 400 Scaniaaktier räckte inte så långt... :twisted:
Hihi, jag spjärnade också, men ytterligare 800 hjälpte inte heller... :cry:
av perhall
Volvo jobbar på bra utifrån förutsättningarna.
Nya XC90 kommer ju att ha högre skrytfaktor än "alla" tyska bilar under ett par år.
Men VW:s kvalitet har faktiskt förbättrats kraftigt de senaste 3-4 årn, dock är faktiskt Opel bättre.
Volvo håller en hög kvalitet, har hamnat bra till hos DEKRA t ex. Lurigt att mäta kvalitet. Audi-BMW-Merca kommer väldigt bra till i tysk bilprovning men när man träffar begagnathandlare är de nästan alltid skeptiska till beggade Audi och BMW pga mycket varierande kvalitet. Samma med Passat och i viss mån VAG-produkter överhuvudtaget. Merca var ju ännu sämre men är nu bättre...
PH
av Linqid
perhall skrev:Nya XC90 kommer ju att ha högre skrytfaktor än "alla" tyska bilar under ett par år.
Om XC90 blir lika fin som det sägs är det nog inte omöjligt att en XC90 kommer smälla högre på stormarknaden och diverse garageuppfarter än vad motsvarande X5 gör idag... Frågan är vad priset blir på kommande Volvo. Att Passat tar ett litet kliv uppåt må göra att den närmar sig V70, men i slutändan (dvs när V90 väl kommer) känns det som gapet kommer vara ännu större än vad det är idag med nuvarande Passat/V70.
av perhall
Linqid skrev:
perhall skrev:Nya XC90 kommer ju att ha högre skrytfaktor än "alla" tyska bilar under ett par år.
Om XC90 blir lika fin som det sägs är det nog inte omöjligt att en XC90 kommer smälla högre på stormarknaden och diverse garageuppfarter än vad motsvarande X5 gör idag... Frågan är vad priset blir på kommande Volvo. Att Passat tar ett litet kliv uppåt må göra att den närmar sig V70, men i slutändan (dvs när V90 väl kommer) känns det som gapet kommer vara ännu större än vad det är idag med nuvarande Passat/V70.
Ja över tiden har det inte ändrats mycket sedan 90-talet. Ny Passat = "Nu får V70 konkurrens", sen kommer en ny V70 och Passat är passé, och så fortsätter det..

Förra gången det kom en XC90 (2002) var det ju mycket mer ovanligt med tyska premiumbilar än vad det är nu. Nu kostar ju en A6 E220 el 520 kombi som en V70...
av valln
apersson850 skrev:
valln skrev:Jag spjärnade i mot, men mina 400 Scaniaaktier räckte inte så långt... :twisted:
Hihi, jag spjärnade också, men ytterligare 800 hjälpte inte heller... :cry:
:cry:
Jag köpte mina aktier för 18000 kr när Investor åternoterade aktierna 1995.
När köpte du?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Tycker att Volvo ska fortsätta tillverka V70 parallellt med nya v90 på så sätt kan V70 säljas kanske snäppet under passat i pris och v90 kan kosta som motsvarande tysk. :) Volvo verkar sätta väldigt höga listpriset och sen göra väldigt mycket kampanjmodeller som man kan få vanlig rabatt på, t.ex business edition erbjudandet har funnits sedan MY14 introducerades, innan dess fanns det high-tech paket som var ännu mer prisvärt.
av Linqid
simonhalmstad skrev:Tycker att Volvo ska fortsätta tillverka V70 parallellt med nya v90 på så sätt kan V70 säljas kanske snäppet under passat i pris och v90 kan kosta som motsvarande tysk. :) Volvo verkar sätta väldigt höga listpriset och sen göra väldigt mycket kampanjmodeller som man kan få vanlig rabatt på, t.ex business edition erbjudandet har funnits sedan MY14 introducerades, innan dess fanns det high-tech paket som var ännu mer prisvärt.
Fast nu är ju Volvo ute efter att höja statusen på sitt varumärke (och priset på bilarna) och då är ju knappast en budget-modell med gammal teknik rätt väg att gå... Det är sånt fransmännen gör med sina småbilar, och VW på en och annan marknad i länder där efterfrågan är högre på billigare bilar. Men Volvo, nja.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]