Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Cryqer skrev:Jag bokade tid för min idag. Tidigaste tiden är 15e Juli i Södertälje ( närmast mig ) Här hemma i Tumba har dom inga tider förns efter semestern :/
Men vad bra dom är i Tumba inte undra på att dom har fult med kunder :-)

Lämnar själv in min bil ditt om det är något.
av Micke22
Då är kärran hemma igen, spridaren på cylinder 2 hade låst sig i helt öppet läge enligt Volvo i Varberg.
Alla spridare är nu bytta och handlaren där jag köpte bilen står för räkningen.

Semestern är räddat!
av Cryqer
Idag var min bil på verkstaden ( en verkstad vid en bensinmack ). Och dom kom fram till att det är EVAP som är något fel på. men dom visste tydligen inte vad det var, jag har googlat, och det är något med luft styrning / vakuum?

Någon som vet hur jag enkelt kan kontrollera detta och hitta läckaget?

Och om någon vet, så förklara gärna tydligt vad ett EVAP system är! :-D
av Denesfay
Cryqer skrev:Idag var min bil på verkstaden ( en verkstad vid en bensinmack ). Och dom kom fram till att det är EVAP som är något fel på. men dom visste tydligen inte vad det var, jag har googlat, och det är något med luft styrning / vakuum?

Någon som vet hur jag enkelt kan kontrollera detta och hitta läckaget?

Och om någon vet, så förklara gärna tydligt vad ett EVAP system är! :-D
På Volvo 850 så är evapventilen en elektrisk ventil som styr bränsleångorna till kolkanistern (som är en behållare med kol som filtrerar bränsleångorna). Sen om den fungerar och är uppbyggd likadant på din bil vet jag inte. Men bör vara samma sak.
av Droopy
Verkstaden ringde idag, blir byte av spridare 1, 3 och 4. 2ans spridare byttes ju för 600mil sedan så den verkar ha överlevt.

3000mil och snart halva bilen bytt...................jaja, nu är det semester i 5 veckor.
av Cryqer
Droopy skrev:Verkstaden ringde idag, blir byte av spridare 1, 3 och 4. 2ans spridare byttes ju för 600mil sedan så den verkar ha överlevt.

3000mil och snart halva bilen bytt...................jaja, nu är det semester i 5 veckor.
Surt! :/ Jag ska lämna in min på måndag eftermiddag. Så ska dom titta på den på tisdag.

Fördmodligen kommer dom att behöva felsöka, trots att felkoderna sa att det är EVAP som är fel. DOCK så raderade en mindre skit verkstad dom felkoderna, som Bilia behöver för att kunna göra sitt jobb. Så de lär ju blir dyrt för mig..
Användarvisningsbild
av Sceptic
Tråkigt när så här nya bilar strular :( . Har de gått på bensin eller etanol tro? Man har ju läst om att etanolen tyvärr skulle kunna ge problem med spridarna.
av Cryqer
Sceptic skrev:Tråkigt när så här nya bilar strular :( . Har de gått på bensin eller etanol tro? Man har ju läst om att etanolen tyvärr skulle kunna ge problem med spridarna.
Förra ägaren på min bil körde enbart på etanol, och han hade inga som helst bekymmer. Jag har tankat bensin 3 ggr under den tiden jag haft bilen ( sen slutet av april ). Resten har jag kört på etanol och inte heller haft några problem med. Jag vet inte om etanolen spökar i mitt fall nu dock. Jag kan inge om EVAP system mer än att de har med luft/vakuum styrning att göra?!
av Droopy
Spridare bytt, bilen går fortfarande inte bra, tryckgivare best enligt verkstad. Ungefär samma som för 7mån sedan.

Jaja, får åka v60 ett tag till...........................

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]