Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
En hyffsad affärsidé borde vara att fixa en " fuck you VOLVO" utillity att montera på snurrorna.

Naturligtvis så skall volvo ha en sådan BUGGFIX på disken bredvid de taskiga emblemen (de som släpper lika lätt som en ärtsoppe afton)
av Desmodue
Pxu skrev:Nu under sommaren har jag haft äran av att ha haft mina feta fingrar på 4 tjeckiska havererade kompressorer 08-09, på samtliga kändes frihjulslagret finfint! Kompressorerna hade havererat internt, gick mer el mindre inte att vrida runt. Så det är nog inte helt ovanligt med interna orsaker, frihjulet är inte alltid orsaken! Dessa bilar är ju lite för nya för att ha kommit i storsvang hos vanliga ac-firmor, volvo har som bekant varit generösa med garantier. Nu när 08-09 D5 börjar komma in så lär vi få vi se om några år vad som är vanligaste orsaken.

På min -11 sitter det en polack som lär vara mycket bättre, men jag har ändå vidtagit åtgärder som jag skrev tidigare, känns myyycket lugnare :)
Så var det på min 08:a - kompressorn hade havererat internt och gick inte att vrida runt, som tur var så stod jag stilla när den rasade.
Jag har en 2.4D
av HakanF
På min sambos 9-3 -08 så gick det hål i kondensatorn med följd av att oljan i systemet försvann och ac:n skar.
Men inget mer hände utan remmen snurrade på som vanligt...

Varför brast inte remmen på denna bilen eller ens sliten rem? och bilen gick länge innan jag orkade kontrolera varför det inte kylde.
Vad är skillnaden varför fungerar inte volvon på detta vis eller har det med att kylmediet läckte ut och tryckbrytaren löste ut innan pumpen skar.
av rid54
Utan kylmedium saknas tryck i AC-systemet, då kopplar nog inte elkopplingen in och då spelar det ingen roll att kompressorn har skurit (så länge frihjulslagret är OK...).
av mortimer
agh39 skrev:Min rem ska bytas var 6k mil enligt Volvo.
Hur kommer det sig att din ska bytas efter 6000mil ? På min ska remmen bytas efter 9.000mil och som jag ser det har vi samma årsmodell och motor i våra.
av oldtimersmc
Samma sak som med er urusla emblemen. I början så gjorde Volvo enorma pengar på att byta emblem till opinionen blev för stark och det blev kontraproduktivt.

Samma är det med den här pinsamt dåliga konstruktionen att initialt så är det lönsamt men över tid så svärtar det ner märkets kvalitetsvärde så det kostar mer än det är värt.

Ett gott rykte VOLVO är något som man förtjänar efter en lång tid men förlorar på nolltid...

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]