Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
k3m3rz skrev: Slitvargar - ja
Sport - NEJ
Då har du aldrig kört en 745-a med 16V motorn (c:a 165 hk utan turbo) när den går som den ska. Där är det både slitvarg och sport. Nu vet jag inte toppfarten, men den varvar tills övervarvsskyddet "slår i" på 4-ans växel. Då visar mätaren drygt 195 km/tim. Min svåger (förre ägaren) körde den semesterpackad med fru och tre mindre barn en bit över 210 km/tim på autoban i Tyskland när den var 15 år yngre. Detta var utan balansremmen i motorn och enligt hastighetsmätaren. Har ej kollat mätaren mot GPS i högre fart men vid 100 km/tim visar c:a 8 km för mycket.

Mvh
Lennart
av Tobzter
Men hur ofta ligger man i 240-260khm på allmänväg .Om de inte handlar om raktfram åka?
Tycker de är roligare med acceleration å känna trycket ;)
av k3m3rz
White skrev:Jag tvivlar ju starkt på att din kompis BMW med 193hk verkligen toppar 240km/h. Enligt en glädjemätare kanske ja.
Jag var faktiskt med när den gav 240 och en kompis supra låg bakom och den visade också 240!

Jag personligen tycker att 740 är för "kantiga" och är för omoderna på något sätt, visst, 940 är inte så mycket bättre men dom är bättre! :)

Nej det är inte ofta du ligger över 200 men dom gångerna du vill ligga över 200 så vill du ju att bilen ska kunna göra det också!
Användarvisningsbild
av lennarte
k3m3rz skrev: men dom gångerna du vill ligga över 200 så vill du ju att bilen ska kunna göra det också!
Nu är du nog ute på hal is, BMW'n och Supra'n är byggda för dessa farter. En vanlig Volvo är det inte. Det krävs helt andra stötdämpare, fjädrar, krägningshämmare och framför allt däck än var en vanlig Volvo är utrustad med. Min GLT har det original, men det är ju slitet nu, turbomodellerna har det men inte en "vanlig" Volvo. Lite rädd om både ditt eget och framför allt andras liv måste man vara. Det är inte trafiksäkert att ligga ensam i över 200 på en vanlig väg ensam och defenitivt inte när man är tre bilar.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av White
Tyckte att min 945 Classic ltt var jäkligt slingrig på vägen i 195km/h med original fjädrar och dämpare. Nu med helt uppgraderat
chassi med bland annat Bilstein Sprint dämpare, Lesjöfors Sport fjädrar, nya krängningshämmare, ökad caster, vassare bromsbelägg,
mm... så är det en helt annan bil på vägen.
av k3m3rz
Nej men jag hade inte ens försökt tävla med supran, velade bara berätta att när vi låga i 240 med bmwn så visade suprans mätare 240 också! :)

Det som är dåligt med volvo, i högre hastighet så är väghålningen dålig, det märkte jag på min 740 i 180! Den velade gärna vandra över "hela" vägen!

Jag tänkte kosta på min 940 bättre fjädrar och dämpare, och sänka den!

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]