Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rasken
Jag vet att det inte är en volvo, men min bmw ligger runt 0,85 och då kör jag sällan landsväg. Det mesta är pendling till jobbet (8km) och en del åkturer till affärer. När jag åker på längre turer brukar jag ligga på 0.7, men jag brukar alltid låta bilen sträcka på sig på dessa sträckor.

C70n jag hade låg på 0,7 tror jag (finns på fuelly), med samma körsätt och då hade jag en steg 2 map från Rica.
Är alldeles för otålig för att jaga dessa centiliter som finns att spara. Det är lite som MartinS signatur, ju mer man tankar desto roligare har man haft :)
av Wachtel
Nu har jag tankat och det blev inte så bra som jag först trodde :P Gjorde bara en två längre resor på denna tank och många korta. Slutresultatet blev 0,63. Jag tankade dock efter en kortare resa i mest 50-70 km/h och enligt bilen ska denna tank räcka i 1400 km! Får se hur det går den här gången ...
Användarvisningsbild
av EjS
Åkte 100 mil i helgen till Göteborgvarvet från Danmark, 2011 XC70 D5 aut.

Åkte efter skyltningen +5 km/h på farthålleren, dvs. 135 i dk, och 115-125 i Sverige.

Dessutom ett par sväng in i Göteborg, Malmö och Köpenhamn under resan.

Klimat på nästan hela tiden och snabba omkörninger för att följa trafiken.

Resultat blev 0,70 L/mil tills att jag kom hem till Danmark söndag kväll då blev det lite sämre de sista par hundra km.
av snabbis
Åkt 90% inne i göteborg, 45mil totalt. Tankade och den stannade på 35liter, fick i den 36 upp i röret. 0.8 l/mil uppmätt, 0.79 enligt färddator. 42km/h medelfart. Helt ok tycker jag.
av Wachtel
Ännu en tankning, nu efter tre lite längre resor varav två mest i 100-110. Hade 45 km kvar till tomt när jag tankade, fick i 68,35 liter! Resultat 0,62. Nästa vända blir tuffare körning söderöver, får se vad det ger för resultat.
av snabbis
Åkte 88mil landsväg, 45:an förbi östersund, 5mil inne i gbg innan. 0.67l/mil vid macken. 0.66l/mil enl färddator. Tycker det är lite i överkant med tanke på 0.52l/mil enligt spec. Kanske inte lärt mig köra den än:)
Användarvisningsbild
av joel80
snabbis.. kör du utan att ha aktiverat AC, med batteriet urkopplat och med de minsta däcken som är specade för bilen? Samt med autovärmaren urkopplad och med accelerationer där det ska ta 20-25sek från 0-50km/h kan du nog klara det.
Det är nämligen vad dom gör när dom tar fram specen.. 0,67 får du vara skapligt nöjd med. Du kan nog komma ner 0,05 genom att "lära dig bilen". :)
Men utan andra åtgärder tror jag det blir svårt att komma ner mer.. det är ändå en AWD automat.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]