Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#861178
louksor skrev:Jag frågade om det skulle passa och berättade att bilen är sänkt 60/40, men det var inga problem sa de.
Regnr hade de, de hade även bilen där då de själva skiftade till de nya fälgarna/däcken på bilen och tog sen en liten provtur runt kvarteret....

Det funkade bra på hemvägen, som var raka vägar och långa svängar.
Förutom att det var lite obalans över 100km/h Men efter jag svängde av E18 så började problemen visa sig...
Åkte igenom 2st mindre rondeller här i Kristinehamn på hemvägen och däcken tog i hjulhusen fram i båda och i några korsningar tog det i också, nån korsning gick att komma igenom utan att det tog i, men var knappt.
Här hemma gick det inte ens att svänga in, var tvungen att backa och ta omtag för att komma in på min infart.

Hade inte något annat val än att skifta tillbaka till de gamla däcken, så bilen blev körbar i stan igen och inte bara på landsväg!

Men sänkningen är inte problemet då däcken bara tar i när jag svänger och de gör de även när jag hissade upp bilen så däcken var i luften...
Säljaren som sa det passade är även chefen på företaget.
Det var heller inte över 5% ändring på rullomkretsen sa han...
Men jag räknade ut rullomkretsen igår kväll och det var en ökning med 5,84%, vilket är över den lagliga gränsen!

Hade kontakt med företaget idag och de tar tillbaka fälgar/däck, så det löser sig!
Men rullomkretsen höll han inte med om, det var inom gränsen sa han.
Fast han hörde av sig igen en kort stund senare och sa att jag hade rätt, efter han kollat upp det lite mer...

Han föreslog att vi kunde testa med 18" istället, vilket var slutsålt i tisdags. Men tydligen har han fått in fler nu.
18" skulle bli 225/40-18.
Testa går ju alltid, men jag är osäker på om det kommer funka med den storleken, lär nog ta i med dom oxå.
17" fanns oxå som alternativ, med däckstorleken 225/45-17.

Ska åka dit nästa vecka, så får vi se hur det blir!

*pettson* skrev:Är mer nyfiken på vad säljaren fått för information om köparens fordon.
Varför säjer en säljare att det passar? Har han inte fått info om sänkning osv? Har han ens fått ett regnr så han inte blandar ihop årsmodell t.ex?
bra att de tog tillbaka grejorna utan bråk.
nu ett förslag hitta en annan däckverkstad som vet vad de snackar om möjligt att du får testa flera hjul som tar i.
but its your call.
#861197
Kika t.e.x denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&start=0

Kan citera mig själv därifrån:
JE Jr 20120204 skrev:225/40R18 sitter på mina Triton-fälgar (7.5x18 ET43). Det enda det har tagit i för mig är mot innerskärmarna fram vid fullt rattutslag. Jag har H&R sänkfjädrar kanske ska tilläggas.

Jag har köpt styrutslagsbegränsare från C70, men inte satt på dem än. Tror de "går fritt" med dessa monterade men svängradien är fan ingen höjdare. Får ju alltid ta om tycker jag. Ska du köpa nya däck rekommenderar jag 215 för att slippa vända som en atlantångare.
#861436
har en 94as 850 T5 med 18" R-kopior på. 215/35 fram å 225/35 bak. funkar alldeles utmärkt så länge jag inte vrider maximalt på ratten. har också köpt styrstopp från c70 men ej hunne monterat men vad jag förstår på dom flesta så eliminerar det att det tar i. Sen att svängradien blir sämre är väl negativt men sånt får man leva med.. :)

hoppas det ordnar sej för dej!

/Micke
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]