- ons 02 apr 2014, 09:55
#852095
Om du skall köra så lite som 700 mil per år och ha den i ca 5 år så gäller det att köpa en som värdeminskningen börjat plana ut på så du kan dra nytta av det. De 3 första åren brukar det vara brantast värdeminskning så en modellår 2011 (MY11) ungefär kanske kan vara vettigt att kika på.
Vet ej riktigt hur värdeminskningskurvan kan se ut från år 3 t o m år 8 men skick och mil är förstås avgörande. Milen blir ju i ditt fall blygsamma 700x5=3500 mil så den lär inte sjunka mycket i värde bara på milen du själv kommer köra. Man kan fundera lite vilken XC60 som kan anses mest eftertraktad efter 5 år från det du köpt den. Vem vet hur folk ser på en XC60 om 5 år - kanske den står sig fint på begmarknaden, som idag, kanske den anses "stor och törstig"? Det jag vet om XC60 (baserar sig på att brorsan har en) är att den är väldigt eftertraktad på begmarknaden, att man åker som en kung i den och otroligt säker. Automatlåda och AWD verkar vara många som föredrar och diesel (brorsan har det). MY11 XC60 D5 (205 hk, 5 cyl 2.4 lit) AWD med automat (Geartronic 6 stegad) och Momentum- alt Summumpaket lär nog vara en som står sig bra i värde även efter 5 år, men man vet som sagt aldrig hur kappan svänger vad gäller lite törstigare motorer i framtiden och hur folk ser på de större SUV liknande bilarna då. Nu är ju MY11 XC60 D5 AWD inte så jättetörstig med sina 7,1 lit/100 km blandad körning med automat men i och med att du kör så pass lite blir bränslekostnaden ganska blygsam i det stora hela.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.