Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Är det inte balansaxlarna och b-remmen som ger B234:an det där sköna vinande ljudet :wink: . Förutom det finns det nog ingen vits att ha balansremmen kvar då den som sagt orsakat några ventilsallader genom åren enligt en bekant volvomek.

/John
av roh66
JohnB skrev:Är det inte balansaxlarna och b-remmen som ger B234:an det där sköna vinande ljudet :wink: . Förutom det finns det nog ingen vits att ha balansremmen kvar då den som sagt orsakat några ventilsallader genom åren enligt en bekant volvomek.

/John
Jamen det här du rätt i! He he.. :)

R.
Användarvisningsbild
av lennarte
Zeus skrev: undrar vad du menar där jag fetmarkerade. Vet inte riktigt hur en spännare fungerar, men hur "hjälper" man sträckaren
Om du inte använder Volvos spänningsmätare får du mäta på ett annat sätt. Tänk dig att du håller en enkrona mellan tummen och pekfingeret, Det är ungefär samma storlek som remmen är bred. Håll kronan "liggande" och vrid den så den "står upp". Så ska du göra med remmen och remmen ska vara så spänd att du ska nästan kunna "ställa den upp". När du "hjälper" sträckaren trycker du "lite till" med ett hammarskaft eller liknande innan du spänner låsmuttern. Det är viktigt att remmen är spänd, men inte för mycket. Det är som så mycket annat, det är så självklart lätt när man har gjort det men kan vara svårt att förklara. Ska du byta tätningarna på vevaxel och kamaxlar måste du "ha bort" remskiva och alla kugghjulen. Fördelen med 16V motorn är att det är väldigt väl märkt på blocket var vevaxelns "0" är.

Mvh
Lennart
av Zeus
lennarte skrev:
Zeus skrev: undrar vad du menar där jag fetmarkerade. Vet inte riktigt hur en spännare fungerar, men hur "hjälper" man sträckaren
Om du inte använder Volvos spänningsmätare får du mäta på ett annat sätt. Tänk dig att du håller en enkrona mellan tummen och pekfingeret, Det är ungefär samma storlek som remmen är bred. Håll kronan "liggande" och vrid den så den "står upp". Så ska du göra med remmen och remmen ska vara så spänd att du ska nästan kunna "ställa den upp". När du "hjälper" sträckaren trycker du "lite till" med ett hammarskaft eller liknande innan du spänner låsmuttern. Det är viktigt att remmen är spänd, men inte för mycket. Det är som så mycket annat, det är så självklart lätt när man har gjort det men kan vara svårt att förklara. Ska du byta tätningarna på vevaxel och kamaxlar måste du "ha bort" remskiva och alla kugghjulen. Fördelen med 16V motorn är att det är väldigt väl märkt på blocket var vevaxelns "0" är.

Mvh
Lennart
Tusen tack för att du tar dig tid att förklara för en nybörjare inom kamremsskruvandet. Uppskattas oerhört!

Dock blev jag lite fundersam nu. Innan skrev du att "Sedan tar du remmen mellan tummen och pekfingret mitt emellan rulle G2 och oljepumpen och försöker vrida remmen 90°." Jag förstod det som om man "snurrar" den kring sin egen axel så att kamremmen blir en spiral med 90 graders vinkel.
Dvs i normalläge så ser man sidan på kamremmen om man står framför bilen. När man vridit remmen så ska man istället se insidan (den som driver allting) alternativt utsidan (den släta delen)?
Eller uppfattar jag det hela fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
Zeus skrev:När man vridit remmen så ska man istället se insidan (den som driver allting) alternativt utsidan (den släta delen)?
Det är rätt, du ska kunna vrida nästan så den "står upp". Helt "upp" är 90°, halvvägs är 45°, någonstans mellan där blir lagom. För hård sträckt låter och för mjuk kan kugga över.

Mvh
Lennart
av Zeus
lennarte skrev:
Zeus skrev:När man vridit remmen så ska man istället se insidan (den som driver allting) alternativt utsidan (den släta delen)?
Det är rätt, du ska kunna vrida nästan så den "står upp". Helt "upp" är 90°, halvvägs är 45°, någonstans mellan där blir lagom. För hård sträckt låter och för mjuk kan kugga över.

Mvh
Lennart
Okej, tackar. Då vet jag!

Skruvats kamrem var från Proffessional Parts Sweden. Googlade runt lite och deras prylar skulle vara rena smörjan, någon som har erfarenheter av kamremmen? Eller ska man lägga ut 800 till och köpa mekonomens?
av Zeus
roh66 skrev:Hej!
Autoexperten har Gates rem. Ca: 500.-.

Mvh.R.
Tack för tipset! Dock så hade de inte inne spännare och löphjul så det fick bli via skruvat istället. Hoppas att det är ok kvalite på den. Fick bli originalstift och originaloljefilter också. Så till påsk blir det att skruva kamrem :-)-)
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]