Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jessixa
llesrof skrev:Eftersom vi pratar om relativt nya och dyra bilar så vill jag tipsa om att kolla upp den tilltänkta bilens historik väldigt noga. Det finns en hel del ihoplappade skrotbilar till salu. Dessa brukar ligga rätt bra till i pris. Då är det stor sannolikhet att den vart duktigt smälld i exempelvis USA, exporterad som skrot till Litauen och fusklagad där och sedan exporterad till Sverige där den säljs av skrupelfri bilfirmor. Dessa bilar kan sakna krockkuddar, vara svetsade i deformationszonerna och bärande delar. Att krocksäkerheten påverkas behöver man inte vara raketforskare för att förstå. I de fall krockkuddar inte ersatts av ett motstånd så är det troligen stulna krockkuddar och delar den är lagad med.

Varningssignaler att ge akt på:
- Bilen är billigare än andra motsvarande bilar.
- Den säljs av Akvidsons Bil, Bil 33, Bilvågen, Södertälje Bil, Caylera AB eller Varbergs Auto (f.d. bilvågen).
- Den är inte inregistrerad och har därför inga skyltar.
Tack! Om den är svensksåld, slipper man problemet då? Tittar bara på bilfirmor men ska vara ännu mer noga.
av Jessixa
Gotlandsbästa skrev:
llesrof skrev:Eftersom vi pratar om relativt nya och dyra bilar så vill jag tipsa om att kolla upp den tilltänkta bilens historik väldigt noga. Det finns en hel del ihoplappade skrotbilar till salu. Dessa brukar ligga rätt bra till i pris. Då är det stor sannolikhet att den vart duktigt smälld i exempelvis USA, exporterad som skrot till Litauen och fusklagad där och sedan exporterad till Sverige där den säljs av skrupelfri bilfirmor. Dessa bilar kan sakna krockkuddar, vara svetsade i deformationszonerna och bärande delar. Att krocksäkerheten påverkas behöver man inte vara raketforskare för att förstå. I de fall krockkuddar inte ersatts av ett motstånd så är det troligen stulna krockkuddar och delar den är lagad med.

- Den säljs av Akvidsons Bil, Bil 33, Bilvågen, Södertälje Bil, Caylera AB eller Varbergs Auto (f.d. bilvågen).
-Absolut aldrig av Bilhallen Björn Pettersson.
-Googla bilhandlaren innan du köper bilen. Fråga här på forumet oxå! Lycka till! :-)-)
Tack!
av Jessixa

Betyder exempelvis detta att man kan känna sig trygg eller kan det vara något skumt ändå?

Svensksåld med full servicehistorik och nyservad på Volvo
av Malmstroem
Olyckligtvis finns det inga garantier.

Jag uppfattar att du har minst risk om du köper en svensksåld bil från en MRF-ansluten "riktig" Volvohandlare. Tyvärr händer det att "skumma" bilar slinker igenom där också -- men vanligtvis tar handlaren sitt ansvar. Går frågan till ARN så följer handlaren utslaget. (Jag är inte medveten om någon Volvohandlare som hamnat på konsumentverkets svarta lista.) Tyvärr är detta också dyraste sättet att köpa bil på.

Störst risk har du i mitt tycke från småhandlare som säljer "diverse bilar" gärna importerade från Baltikum. Många ägarbyten på bilarna, oklar historik etc. Det är inte heller ovanligt att firmorna byter namn, ägare etc vilket gör att det är svårt att komma åt dem juridiskt. ARNs beslut brukar inte heller följas. Personligen skulle jag inte köpa en dyrare bil från en sådan handlare. Helst inte en billigare heller, men om priset börjar komma ner på en nivå att jag kan leva med att skrota bilen så kanske...

Köp av privatpersoner hamnar mitt emellan. Juridiskt har du mindre möjligheter vid köp från privatperson (då gäller köplagen) än vid köp från handlare (då gäller konsumentköplagen). Jag skulle inte ha några problem att köpa en dyrare bil från en privatperson. Speciellt om det är en bil i bra skick som har haft få (eller endast en) ägare. Köpa av privatpersoner som köper och säljer bilar och inte har dem länge är troligen ännu mer riskfyllt än att köpa från en liten handlare.
av Henryk
Xc90 konstruerades ju i en tid när man precis uppmärksammat hur farliga många amrikanska suvar och vans var, när de voltade och taket /kupen kollapsade under den tunga bilen.... Alltså en massa höghållfast stål bla i vindrutestolparna. Efter en tid upptäckte räddningstjänsten att det inte gicka att klippa av stolparna med deras plåtberktyg, alltså svårt att plocka ur skadade när det inte var möjligt via dörrarna.... För och nackdelar ;-). Vet inte om denna skröna är sann dock :-)
av llesrof
Henryk skrev:Xc90 konstruerades ju i en tid när man precis uppmärksammat hur farliga många amrikanska suvar och vans var, när de voltade och taket /kupen kollapsade under den tunga bilen.... Alltså en massa höghållfast stål bla i vindrutestolparna. Efter en tid upptäckte räddningstjänsten att det inte gicka att klippa av stolparna med deras plåtberktyg, alltså svårt att plocka ur skadade när det inte var möjligt via dörrarna.... För och nackdelar ;-). Vet inte om denna skröna är sann dock :-)
Kompisen kör ambulans och de övar ihop med brandkåren. De kan klippa upp stolparna på en XC90 men de får jobba rätt hårt. Över lag är stolparna på Volvos bilar hårdare och styvare än på de flesta andra bilmärken. Även Mercedes och BMW var extremt robusta.
av llesrof
axlsson87 skrev:jag har hört att ingen någonsin dött som har krockat i en xc90 :D
Fantastiskt. Inte ens av ålderssvaghet? Man blir alltså odödlig om man krockar i en XC90! :mrgreen:
av valln
llesrof skrev: Kompisen kör ambulans och de övar ihop med brandkåren. De kan klippa upp stolparna på en XC90 men de får jobba rätt hårt. Över lag är stolparna på Volvos bilar hårdare och styvare än på de flesta andra bilmärken. Även Mercedes och BMW var extremt robusta.
Jag tror även SAAB har styvare stolpar. Förmodligen beror det på älgkrockar.

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]

Bilförsäljningen i Norden, Januari m&ari[…]

Urkopplad kabel/rör?

Har inte V50 (bensin) kolkanister och EVAP-ventil […]

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]