Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Generellt sett så är inte bilel grundläggande längre...canbus, högspännings xenon, MOST, datoriserade controllers, SRS, och diverse komplicerade säkerhetssystem med accelerometrar och liknade är allt annat än enkelt.
Inte ens extraljusmontage är så självklart längre, bara en sådan sak att man fysiskt knappt kan få dit lampor utan att äventyra funktionen i säkerhets eller bekvämlighetssystem...än mindre bara hänga på ett par kabeltjuvar på xenonkablaget utan att få felkoder. Så utprovade färdiga lösningar har helt klart en plats i dagen bilar..

/Thomas
Ja, det är väl det att man inte kan genomskåda hur ändringar kan påverka resten av systemet som är det största hindret för att göra ändringar och tillägg i en bil. Om man visste att man jobbade med separata moduler, som när man kopplar in TV och datorer med därför avsedda kopplingar, skulle det göra saker enklare.
Alla har ju olika intressen, och därmed kunskaper. Jag tycker det är bra att man inte ger sig på saker man inte är intresserad av att lära sig eller redan behärskar.

Själv älskar jag bilel, snyggt dragen sådan!
Funk skrev:Generellt sett så är inte bilel grundläggande längre...canbus, högspännings xenon, MOST, datoriserade controllers, SRS, och diverse komplicerade säkerhetssystem med accelerometrar och liknade är allt annat än enkelt.
Inte ens extraljusmontage är så självklart längre, bara en sådan sak att man fysiskt knappt kan få dit lampor utan att äventyra funktionen i säkerhets eller bekvämlighetssystem...än mindre bara hänga på ett par kabeltjuvar på xenonkablaget utan att få felkoder. Så utprovade färdiga lösningar har helt klart en plats i dagen bilar..

/Thomas
Med grundläggande menar jag tex koppling med relä,generell kabeldragning & tänk,kabeskor etc....
Att det sedan kan ställa till bekymmer med varifrån man ska ta matning är ett annat problem i dagens bilar men det är inte grundläggande.
Att behöva guida nån via nätet från att personen köpte en trave extraljus utan att veta ett smack om hur de ska kopplas är ganska krävande samtidigt brukar dessa individer ofta hellre lyssna på den som säger den lättaste lösning typ ja men du tar bara å tar bort lite isolering på en av sladdarna till lampan fram å lägger på en kabel å lite tejp så ärä klart sen...................
Att de sedan ofta inte drar sej för att mecka ner front,rycka ur kontakter till höger och vänster och bryta å bäna i allt mekaniskt runt omkring denna koppling de vill göra är helt obegripligt men det känns väl säkrare att plocka ner en front än att klämma en kabelsko tydligen :wink: :roll:
Men vi är alla olika...............
Jag har alltid gillat bilel och kabeldragning, roligt och enkelt, men har vänner som är elektriker och aldrig skulle få för sig att dra en kabel i en bil, knepigt med jorden säger de, jagtycker det är basic, men många verkar tycka det är svårt.

Tyvärr är dagen bilar inte byggda för hempulare, det behövs en högskolekurs i plastsnäppen och panelkonstruktion i botten för att dra de simplaste kablar. Höll på att skruva plast i timmar för dra ett par kablar för konstant resp. tändningsbruten 12V i V50:n.

Nästa märkliga fenomen är att ingen verkar kunna "googla" heller längre, hälften av mina inlägg här känns som om jag googlar rätt på svaren på andras frågor, oftast hittar man de volvospecifika svaren här på jagrullar... det finns ju en sökfunktion.. :(

Google är min bästa vän numera, man löser de flesta mekaniska eller bilelektriska fel själv som man bara kunnat drömma om förr.
Bild
Senast redigerad av 1 P210, redigerad totalt 0 gånger.
Enklare saker som att koppla in extraljus är det ju bara läsa innantill, samt följa dem råd man får här. Men mer avancerat låter jag gärna en kunnig person göra. Men jag är en jävel på att stycka kött ;-//
Hur skriver man kod för att koppla in och styra egna enheter i Volvo-Canbusnätet?

Hur avkodar man Volvo-Most fiberoptiskanät för att plocka ut lågnivåsignal tex?

Jag tycker inte det är lika enkelt som på stenåldern när man kunde dra lite kablar, ansluta lite reläer och använda RCA kontakter.
Att det är dagens avancerade bilar som är orsaken till att folk inte törs eller kan köper jag inte riktigt. Det är bara att besöka vilken veteranbilsträff som helst för att inse att det är el i allmänhet som många är rädda för.
Har sett hur många superfint renoverade bilar som helst där ägaren lagt ner otaliga timmar på att svetsa, byta saker, putsa och polera, men elen ser för jävlig ut!
Så rädslan och oförståelsen handlar om mer än så..
Dessutom är jag övertygad om att många om 10-20 år kommer hylla dagens bilar för att de var så lätta att skruva med. Precis som folk gör med 10-20 år gamla bilar idag.

Gällande språket som också nämndes i tråden så utvecklas ju det med, kanske är särskrivning ett tecken på det. Sen har man ju två val, antingen sätta sig med armarna i kors och kategoriskt gnälla på allt som är nytt eller istället välja att följa utvecklingen. De som gnäller på dagens språk kan ju ta en 100 år gammal bok, läsa den och fråga sig om det är bra eller dåligt att språket utvecklas..
Utveckling är oftast bra. Men när utveckling medför inveckling är det inte automatiskt en fördel. Likaså är det inte bra när utveckling blir ett självändamål.
Variosboy skrev:
Gällande språket som också nämndes i tråden så utvecklas ju det med, kanske är särskrivning ett tecken på det. Sen har man ju två val, antingen sätta sig med armarna i kors och kategoriskt gnälla på allt som är nytt eller istället välja att följa utvecklingen. De som gnäller på dagens språk kan ju ta en 100 år gammal bok, läsa den och fråga sig om det är bra eller dåligt att språket utvecklas..
:shock: Utveckling av språket ............särskrivning pga låg kompetens och slapphet och nochalans av lärarna? Näääää det köper jag inte eller rättare sagt det accepterar jag inte. :roll:

Att gamla ord fasas ut pga de inte används är en utveckling men att de felstavas kan omöjligen vara en utveckling.

Sen finns det ett tredje val åxå :
Se till att skolan lär ut saker på rätt sätt,dvs kräv att de som går i skolan lär sej tex stavning eller ge dem hjälp om det konstateras dyslexi eller liknande problem som gör att de har svårt att lära sej,
Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]