Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
Inga konstigheter, hade det på min bil med, en vass sten slår ju igenom till plåten så det blir plåtrent, och då börjar det rosta.

Bilen är ju inte gjord i rostfritt stål du vet...
av Icebear
Hej!Hexagon :D
Jag kommer att göra så här.
Börjar med att slipa plåtrent med en dremelborr och maska området med flera lager tejp ifall man råka slinta med dremeln,
Sen ska jag ta masktejp och ta bort slipdamm ocg dylligt.Sedan tvättar jag med t-sprit där jag har slipat.
Därefter så lägger jag på Hagman 2komponet epoxigrund för bästa hållbarighet,Sedan tar jag sprejburk
och sprayar färgen i locket på flaskan och använder mig av en fin liten pensel som jag målar på epoxigrunden.
Och till sist klarlacken lika som med färgen.OBS använd inte lackstift för dom är helt värdelösa det
blir dåligt resultat :D
av Hexagon
Hej!! blundahl
Tack för tipset , märkena efter stenskotten är inte så stora,men behöver ändå åtgärdas,varför är inte lackstift
så bra,jag har aldrig använt sådant förut och jag har hört en del som köper sådant för att laga stenskott??
av Icebear
Hej Hexagon!
Det är svårt att få det snyggt om man använder lackstift pga tjock och stör pensel och färgen är för trögflytande.
Om använder sprayfärg så kan man måla men en fin hobbypensel i flera tunna lager istället för ett tjockt lager med lackstiftet. :D
Användarvisningsbild
av xerent
Har lagat sju stenskott nu ovanför vindrutan, skrapat bort rost och petat metallicfärg och klarlack. Inte jättevackert direkt men bättre än att det går rost i plåten. Men jag är inne på att montera en gummilist över hela kanten. Någon som känner till något lämpligt att montera? Listen från V70N, passar den kanske?
av Icebear
:-)-) Hej igen !
Nu har jag lösningen på problemet :D
Jag har efterforskat och kolla runt på nätet och min lösning är följande.
Åk och köp Plasti Dip på Mekonomen för 250kr och maskerings tejp 50 kr för vattenlinjen på båtar så får man en snygg kant.
Man maskerar både gummilisten och till där taket vinklar sig.Man sprayar fyra lager med 20 min mellanrum och resultatet
blir som en lite bredare gummilist för färgen blir som gummi.Är man inte nöjd så efter 4tim så kan man dra bort det
som ett klistermärke utan att det blir några skador eller kladd.Kolla på youtube på Plasti Dip så kommer ni
förstå vad jag menar.Jag har inhandlat grejerna men ej gjort något än.Har till gång till ett varmgarage 1 april
så jag får vänta till dess ;-//
Lycka till och skriv gärna hur det blev :-)-)
Användarvisningsbild
av RWD
Har också ett par väldigt små stenskott ovanför rutan som börjat rosta så smått. Krävs verkligen inte mycket för att det ska börja rosta.
Såg detta problem på nästan all V70 jag var och kollade på innan jag köpte min. Var ingen rost på min vid köpet och jag såg inga stenskott så antingen var de extremt små eller så har de kommit nu i vinter. Hade tänkt sätt skyddsfilm där men det blev aldrig av... Får se över detta i vår och skydda med film alt. Plasti Dip. (Tror den finns som transparent också?)

Min gamla V70 från -99 som gått 26000 mil har inget problem med rost där det är stenskott. Det var bättre förr...

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]