Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tror tyvärr man måste lossa kardan för att komma åt och byta filter i haldexen så det ställer jag mig tveksam till att de gjort för dom pengarna?
Finns ingen anledning att jag ska misstro min tekniker. Punkt. Och angående priset igen så beror det på att jag köpt bilen där och haft rätt så omfattande problem med den sen första dagen vi hämtade den. Tack vare en bra servicetekniker och faktiskt en bra säljare som tagit ansvar även när bilen var såld så har vi behållt bilen. Hade vi inte haft det hade vi lämnat tillbaka redan första dagen då vi inte ens tog hos hem innan den krånglade..Jorå vi hade provkört den grundligt men oturen grinade oss rätt i trynet. Men nu är det historia och vi är efter omständigheterna nöjda med våran bil och har i skrivande stund absolut ingen plan på att byta ut den till nåt annat
Jag säger inte att du skall misstro någon, byta olja behöver ju dock inte automatiskt betyda byta filter. Jag kommer inte byta filter i min haldexkoppling, det är så vansinnigt mycket mer jobb än att bara byta oljan.

Bytte/kollade du förresten i vinkelväxeln, den borde väl kunna läcka i samma omfattning som bakaxeln?

/Martin
Sådärja... Lite morgonmeck har väl aldrig skadat.

Tyvärr hade min sug allt för grov slang för att komma åt att suga ut oljan ur diffen, den gick inte ner i botten (man bör nog ha 6-8mm utv.). Det lilla jag fick upp såg dock ok ut visuellt så jag beslutade mig för att bara "toppa upp". Det skrämmande var att jag fick i 2,5dl, för att sedan dra ut 0,5dl som man skall. Alltså saknades det 2dl i diffen. Det går dock inte att få fram hur mycket den rymmer så jag vet egentligen inte hur stor roll 2dl gör?
Man kan ana lite fukt kring drivaxlarna men det är minimalt, absolut inget så man skulle reagera på det. Bilen har gått 10kmil.

Eftersom sugen sög(!) skippade jag att kolla haldexen, den är dessutom lite svårare att komma åt. Risken för läckage är dessutom avsevärt mindre på haldexen än diffen, och det fanns inte ett spår av olja varken vid kardanaxeln eller vid anslutningen mot diffen.

En liten bild nedan. Man kan se nivåpluggen på diffen till höger (där mitt slabbande med oljan syns) och nivåpluggen till haldexen sitter precis uppe till vänster om staget som går under hela paketet.

Bild

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]