Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CHSC
nicke37 skrev:Jag har en 2.0 F men har kört en Drive lite. F är tystare och behagligare i lite lägre hastigheter, men känns lite snurrig om man ska ligga länge i 130. Där känns driven behagligare. Driven känns piggare när man accelererar fr 0 till 70 ungefär, sen tycker jag det är rätt lika. Tycker F är prisvärd och helt ok för blandad körning. Mkt långkörning, motorväg hade jag valt driven. Kolla styrväxeln på F (missljud från ratten), det har varit problem med dem, min bytt på goodwill nyligen trots jag har en 2008.
Ingen av bilarna är några raketer direkt. 0-100 km/h Drive 12,8 sek och 2.0F 11,3 sekunder.
av jite
Efter att ha läst alla jämförelser här så känns min 2.4D -10 (manuell) klockren :) Kör 8mil t.o.r. per dag, mestadels 80, 100, 110 väg där det brukar gå undan rätt friskt (läs uppåt 150). Kör jag som en "galning" ligger riktiga förbrukningen runt 0.68-0.70 med 225/50-17).

Kör jag lugnt och fint, dvs håller 80 på 80-väg osv så kommer jag ner i ca 0.55. Blandad körstil av de två, vilket det brukar bli, ligger runt 0.65.
(Har nu mätt över 2000mil med så gott som samma liknande resultat rakt igenom.)

Det jag vill ha sagt är att jag tycker DRIVe verkar "dyr" i förhållande till vad man får ut av bilen :) DRIVe är säkert något billigare i försäkring och skatt, men om man nu har dyrare servicar (byta partikelfilter) så kanske det går jämnar ut sig? 2.4D är säkert aningen dyrare inköp, men tvivlar på att skillnaden är enorm.

Ser man dessutom till hållbarhet så har jag bara en känsla av att 2.4D är en bättre motor, utan några som helst vetenskapliga belägg (bara intuition från volvos goa diesel-femmor).
Senast redigerad av 1 jite, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ganska trista bilar båda dessa, även om man inte är "motorintresserad". Extremt kort register på 1.6d och 2.0F varvar som en galning när man kommer upp i lite fart.

Är det så mycket dyrare att köpa en D3:a till exempel? Oändligt mycket trevligare bil.
av Lövet
2.0F finns för småpengar men DRIVe ligger oftast högre då de började tillverkas senare.
av perhall
Ja, båda är jätteslöa. En sak som är mycket besvärande på tidiga DRIVe (109 hk, 5 vxl) är att motorn är närmast helt död under om det är 1300 eller 1400 r/m. Det innebär att om man t ex byter fil och kör i 25-30 på 3:an och trampar gasen i botten händer "ingenting". Både otrevligt och farligt. T4 och D3 lider lite av detta också liksom senare DRIVe (115 hk, 6 vxl) men inte alls på ett lika störande sätt. En 2,5T/FT eller D5 drar direkt från tomgång - mycket trevligt och det borde alla motorer göra. Nu var det ett tag sen jag körde en 2,0F men kan inte minnas att den led av någon svacka någonstans i registret (den har ju ingen turbo). Förutom att den är allmänt slö, surrig och ganska törstig. Men funkar utmärkt i stan om man kör lugnt.
PH
Användarvisningsbild
av SvenB
Lite förvånande eftersom den erbjuder lika stora utrymmen som övriga motoralternativ. Det är en bra familjebil. Men det har väl med den "motortalibanism" som frodas inte minst i biltidningar att göra. :|
av nicke37
CHSC skrev:
nicke37 skrev:Jag har en 2.0 F men har kört en Drive lite. F är tystare och behagligare i lite lägre hastigheter, men känns lite snurrig om man ska ligga länge i 130. Där känns driven behagligare. Driven känns piggare när man accelererar fr 0 till 70 ungefär, sen tycker jag det är rätt lika. Tycker F är prisvärd och helt ok för blandad körning. Mkt långkörning, motorväg hade jag valt driven. Kolla styrväxeln på F (missljud från ratten), det har varit problem med dem, min bytt på goodwill nyligen trots jag har en 2008.
Ingen av bilarna är några raketer direkt. 0-100 km/h Drive 12,8 sek och 2.0F 11,3 sekunder.
Efter att ha bytt till drive (från 2.0f) och kört driven nästan 1000 mil nu så skulle jag absolut rekommendera driven. Det är möjligt att 2.0 f
är snabbare upp till hundra men då måste man nog varva något djävulskt. Driven ohyggligt mycket trevligare vid långkörning, hänger med bra
trots den lilla motorn.

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]