Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 2013xc70
mortimer skrev:
nissesvolvo skrev:Gör rent med t-sprit imellanåt så blir dom som nya. Håller flera år då.
Ska inte T-sprit drickas ? :D
T sprit, er det det vi kaller rødsprit i Norge?
av Lövet
Bild

Själv har jag dåliga erfarenheter av Biltemas torkarblad. Torkade bra i kanske 2-3 veckor sedan började de gnissla och torka dåligt. Är iofs några år sedan jag testade, de kanske bytt variant nu.
av AndS
Samma här rengör med t-röd eller liknande medel som "löser" lite i gummiytan, ungefär 2 ggr/år.
Och jag snålar inte med spolarvätskan, spola ordentligt. Vintertid blandar jag själv spolarvätskan så den aldrig är svagare 1:2 (koncentrerad vätska:vatten) och sommartid kör jag med Turtles tillsats för att hålla rutan ren.
Snålspolning och "nästan" bara vatten i spolarbehållaren sliter på både torkare men även vindrutan.
Även vindrutan måste rengöras ordentligt några gånger/år för att få bort trafikfilmen som bildas och sedan brukar jag svepa över den med Turtles medel för att få bättre avrinning.

Om jag sedan har lägre krav på torkarkvalite, tja det vet jag inte, men sköter man inte sin grejor så börjar det bli skit även med nya torkare efter 1000mil är min erfarenhet. :wink:
av mortimer
Denna tråden började ju med lite konstig inledning. Jag vill inte på något sätt hänga ut enskilda ÅF´s på forum. Nya torkarblad genom ÅF´s omsorg ordnas under morgondagen, gällde bara prata med rätt person.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
mortimer skrev:
rosenlorden skrev:Måste bara säga att jag är imponerad av originaltorkarna (Bosch?) - Fick nya ditsatta när jag köpte bilen för snart 3år sen, och funkar än idag :D
Låter som du hade en säljare som var mån om att få en nöjd kund. Får man fråga vilken bilhandlare det var?
Fräscha torkarblad kan jag tycka är det minsta man kan kräva när man köper en så pass ny bil från en större ÅF kedja. Men många ser bara till det kortsiktiga,

Tror också jag blir nöjd med de. Prismässigt så låg de nästan lika som Biltema. Är ju värt o prova iaf.
Det var i Skövde, fast skälet till att jag fick dom var att jag tjatade till mig det när dom hade missat att åtgärda diverse småfel på bilen innan jag skulle få den levererad - dom hade bara "glömt" rekonditionering, vindrutebyte och Polestaruppgradering... :roll:
Användarvisningsbild
av bjornw
Har köpt Biltemas flat aero blad och kastade bort dem efter ett par månader. Torkade dåligt, hoppade och gnisslade. Skräp.

Har haft ett par Bosch från en mack, var ok men nu blev det "original" och de funkar nog bäst.

Har inte provat wipers. Kan kanske vara värt.
av mattish
rosenlorden skrev:Måste bara säga att jag är imponerad av originaltorkarna (Bosch?) - Fick nya ditsatta när jag köpte bilen för snart 3år sen, och funkar än idag :D
Originaltorkarna är inte Bosch, det är Valeo har jag för mig. Och dom som monteras/säljs nu värdelösa och hutlöst dyra! Min bil har rullat 3600 mil och jag har bytt två gånger redan (1½år). Nu satte jag bosch som var 200:- billigare och vilket himmelrike i jämförelse.
av svedan
Kör ca 3000 mil/år och tröttnar varje kall vinter då bladen "skorrar" på rutan dvs hoppar lite. Kanske beror det på att det varit blött och dom är lite isiga??
Kört dyra blad dvs Volvo. Tröttnade i december då det skorrade (fast kanske ett år gamla blad?). Köpte Bosch på förarsida och Biltema (Ultrablade) på passagerarsida. Häromdagen då det frös, "skorrade" den dyra men Biltema var tyst. När bladen är torra vid start och ej frusna, torkar båda likvärdigt och bra.
Kör ofta i mörker och smal landsväg, och det är vid möten som jag behöver bästa sikten.
Testar nog Biltema nästa gång om nuvarande håller över vintern
av valln
mattish skrev:
Originaltorkarna är inte Bosch, det är Valeo har jag för mig. Och dom som monteras/säljs nu värdelösa och hutlöst dyra! Min bil har rullat 3600 mil och jag har bytt två gånger redan (1½år). Nu satte jag bosch som var 200:- billigare och vilket himmelrike i jämförelse.
Har alltid kört originaltorkare och det kan skilja fem gånger i kvalitet mellan olika omgångar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Är i behov av ny torkare där bak. (Nej jag har ingen butler idag som torkar mig på dass) :)

Är inne på att köpa Trico som jag är nöjd med där fram men andra synpunkter?

Fungerar flatblades bra där bak?

Ska för övrigt vara till V50 om det spelar in.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]