- lör 04 jan 2014, 19:54
#820907
Kan i detta fall bara tala för mig den info som finns i mina inlägg, det är kan man säga ett snabbt sammandrag av den summering jag gjort efter att ha läst specifikationer och papers från SAE, API, ACEA, Shell, Mobil, Statoil, Castrol och olika institut (det är alltså ingen kopiering rakt av utan den syn jag skaffat mig på ämnet genom att läsa igenom en hel del material inom ämnet).
Jag nämnde dock att ämnet är otroligt komplext, vilket gör det mycket svårt för nytillkomna att överhuvudtaget få ett grepp om i vilken ände man ska börja för att förstå vilken olja man ska ha.
De fyra punkter jag nämner utgör baskunskapen, dessa ska du kunna om du har som avsikt att själv besluta vilken olja du ska använda. När man behärskar dessa kan man utöka både sin kunskapsbas men även sin egen erfarenhet. Ett exempel är just det som Nexus nämner, motorer kan reagera lite olika (framförallt tickandet på hydrauliska lyftare) på olika oljor fast de har exakt samma specifikation (enligt de fyra punker jag nämnde tidigare). Detta är även något som har diskuterats för vissa BMW-motorer där det nämns från flera håll att Valvoline Synpower har en tendens att tysta tickande motorer. Detta handlar bara om de hydrauliska lyftarna (tex M50/M52), på de med mekaniska lyftarna (tex M20/M30) gäller inte detta - där orsakas tickandet oftast av felaktigt ventilspel / sliten kam / vipparmar.
Det är definitivt inget fel med att prova olika oljor, tvärtom. Men det är inget jag skulle rekommendera en helt grön person när det gäller att välja olja (som tex jag var när jag skulle köpa olja till min första bil). Då är det bättre att först lära sig de grundläggande begreppen och termerna och sedan kan man börja experimentera och utöka sin kunskap!
@Nexus : Ren nyfikenhet, vilket artikelnummer var det på den oljan som du använde?
Jag nämnde dock att ämnet är otroligt komplext, vilket gör det mycket svårt för nytillkomna att överhuvudtaget få ett grepp om i vilken ände man ska börja för att förstå vilken olja man ska ha.
De fyra punkter jag nämner utgör baskunskapen, dessa ska du kunna om du har som avsikt att själv besluta vilken olja du ska använda. När man behärskar dessa kan man utöka både sin kunskapsbas men även sin egen erfarenhet. Ett exempel är just det som Nexus nämner, motorer kan reagera lite olika (framförallt tickandet på hydrauliska lyftare) på olika oljor fast de har exakt samma specifikation (enligt de fyra punker jag nämnde tidigare). Detta är även något som har diskuterats för vissa BMW-motorer där det nämns från flera håll att Valvoline Synpower har en tendens att tysta tickande motorer. Detta handlar bara om de hydrauliska lyftarna (tex M50/M52), på de med mekaniska lyftarna (tex M20/M30) gäller inte detta - där orsakas tickandet oftast av felaktigt ventilspel / sliten kam / vipparmar.
Det är definitivt inget fel med att prova olika oljor, tvärtom. Men det är inget jag skulle rekommendera en helt grön person när det gäller att välja olja (som tex jag var när jag skulle köpa olja till min första bil). Då är det bättre att först lära sig de grundläggande begreppen och termerna och sedan kan man börja experimentera och utöka sin kunskap!
@Nexus : Ren nyfikenhet, vilket artikelnummer var det på den oljan som du använde?