Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Andis
1 ja eu mixen är i mitt tycke ointressant att skriva ut om den ändå inte går att följa.

2. Japp samma regler för alla tillverkare. Enligt en tidning som ges ut varje år med deklaration på bilarna samt bränsledeklaration så låg i stort sett alla tillverkare 20-30% över deklarerad förbrukning i praktisk användning med senaste eu testsättet.

3. Så fort din bil drar mer än eu mimix vilket medför ett högre utsläpp. Är den ju i praktiken inte en miljöbil. Eller vad tycker du?

4. Jag tycker kan den inte följa utsläpsmängden uppfyller den inte miljöklassningen. Då är vi inne det jag skrev i förra inlägget. Bara det står en låg och bra siffa är allt bra om den följs är inte så noga.

5. Om jag köper en bil och det står en bränsledeklaration vill jag att den ska gå att efterfölja utan att det ska ske under labratorie liknade förhållanden. Som aldrig går att uppnå i praktiken. Finns en tråd här på forumet om en modell som man är tvungen att varmköra stänga av ac:n ha vindstilla sommarväder och rak väg i 70 då hade trådskaparen lyckats komma ner i landsvägsförbrukningen på en 10 mils strecka. Ttådskapparen tilla att han gjorde testet för att se om det var möjligt på något sätt att följa deklaration även om det inte kommer göras igen. Tycker du att det är intressant att ha såna bränsledeklarationer?
Användarvisningsbild
av joel80
Man kan använda EU-mixen för att jämföra bilar (i viss mån i allafall) då det är samma testregler för alla. Så vill man ha en bränslesnål bil så väljer man en som har så låg deklarerad förbrukning som möjligt. Då får man i de absolut flesta fall en bil som drar mindre i verklig förbrukning än en som har högre deklarerar förbrukning.
Siffrorna hittas ju inte på av tillverkarna utan alla följer samma testcykel.

Man borde ändra reglerna för testerna. T.ex köra med AC igång, batteriet inkopplat och halvt urladdat (så att generatorn får jobba) och förbjuda tejpade skarvar och andra vindmotståndsdämpande åtgärder. Även ha längre sträcka i lite högre hastighet.. typ 100-120km/h.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad skulle det göra för skillnad. :?: Eftersom alla bilar testas efter samma regler kommer alla bilar få högre siffror, med samma skillnader.
Användarvisningsbild
av joel80
Eh.. skillnaden skulle väl bli att det blir mer likt "riktiga" siffror som då skulle återspegla verklig användning. Fler skulle förstå och acceptera siffrorna och få större förtroende för dem.
Det vore väl bättre att siffrorna kommer närmre verklig förbrukning?
Användarvisningsbild
av SvenB
Hm. Ja du har ju rätt i detta. Vi kanske skulle be biltilverkarna och importörerna att skilja på de siffror som eumixen uppvisar och de verkliga siffrorna. Men det skiljer ju så mycket på de moderna bilarna mellan stadskörning och landsvägskörning, så det har så mycket betydelse hur man kör bilen. Så jag tror risken är stor att några blir besvikna hur de än gör. I dag är alla,nästan, besvikna mer eller mindre. :P
Användarvisningsbild
av joel80
Alla kan nog inte bli nöjda.. men nog skulle det stilla vissas ilska över "falska" siffror i allafall. :)
Kanske några färre trådar i ämnet på forumet också.. ;)
av llesrof
joel80 skrev:Eh.. skillnaden skulle väl bli att det blir mer likt "riktiga" siffror som då skulle återspegla verklig användning. Fler skulle förstå och acceptera siffrorna och få större förtroende för dem.
Precis. Som det är nu kan man lika gärna använda 1 - 20 eller bokstäver för att förbrukningsklassa bilar om förbrukningen ändå bara går att se som en referenssiffra.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det vore ju en idé. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
llesrof skrev:
joel80 skrev:Eh.. skillnaden skulle väl bli att det blir mer likt "riktiga" siffror som då skulle återspegla verklig användning. Fler skulle förstå och acceptera siffrorna och få större förtroende för dem.
Precis. Som det är nu kan man lika gärna använda 1 - 20 eller bokstäver för att förbrukningsklassa bilar om förbrukningen ändå bara går att se som en referenssiffra.
I princip är det ju så redan idag, co2 värdet för blandad körning. Ta bort sista siffran så har du en skala på typ 8-30.

/Martin
av Andis
Bra talat Joel80 båda dina inlägg.

Jag tror mycket få personer skulle klaga på att bilen drar mindre än det står i pappren.
Däremot tvärt om vet vi ju redan att det klagas på. Men jag har aldrig hört någon som klagat på att få rabatt på varor. Gissar på samma resultat med lägre förbrukning än uppgivna siffror.

Satt senast idag och läste en bil tidning och jag tror det var länge sen jag såg ett test där testet kom fram till att förbrukningen stämmer med uppgiven förbrukning.
Jag menar köper man en bil som det står ska dra 0,43 och har en liknade som drar 0,6 och har en deklarerad förbrukning på 0,6 och sen kommer fram till att den nya går på 0,6 den med vad var det då för vits med att skriva 0,43 på den nya bilen.

Känns som dom gjort om dessa test värden för några år sen till test värden som är helt omöjliga att uppnå idag och vad var det för bra med det.

Kul att se att fler håller med mig om att vi hellre vill ha siffror som stämmer för vårt land där vi bor och kör bilen.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]