Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
StefanN skrev:Jag har haft ett väldigt agg mot S80, min pappa köpte en av dom första årsmodellerna och det var så mycket fel hela tiden att Volvo köpte tillbaks den efter ett år.
Men nu skulle jag nog kunna tänka mig en ny T6a eller V8a.
Denna tycker jag ser bra ut.

https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/CGD33_1473910229.jpg

Fast det var väl MY99-01 för då höll Volvo klart dålig kvalitet (utom lack som de alltid varit bra på på de större modellerna sen MY86).
Ph
Användarvisningsbild
av SvenB
perhall skrev: Fast det var väl MY99-01 för då höll Volvo klart dålig kvalitet (utom lack som de alltid varit bra på på de större modellerna sen MY86).
Jag tycker det där var grovt genaraliserat. Taxi Stockholm ingick ett sponsorsavtal med "Slang och batong-VM" (Police and Fire Game) i Stockholm 1999, och köpte in 100 Volvos som sponsorsbilar till delegaterna, som sedan såldes ut till taxägarna. Det var, om jag minns rätt, 40 S80 och 60 V70 som kördes av lottor. V70:orna höll bra kvalitet, medan S80:orna var mycket sämre. Många av dom köptes tillbaka av Volvo. Jag köpte en av V70:orna. Så att påstå att Volvo höll dålig kvalitet 99-01 rent generellt håller jag inte med om. Det var S80 som höll dålig kvalitet då, och sedan de allra första V70N hade vissa smärre problem med bland annat framvagnen.
Användarvisningsbild
av Krollspell
SvenB skrev:
perhall skrev: Fast det var väl MY99-01 för då höll Volvo klart dålig kvalitet (utom lack som de alltid varit bra på på de större modellerna sen MY86).
Jag tycker det där var grovt genaraliserat. Taxi Stockholm ingick ett sponsorsavtal med "Slang och batong-VM" (Police and Fire Game) i Stockholm 1999, och köpte in 100 Volvos som sponsorsbilar till delegaterna, som sedan såldes ut till taxägarna. Det var, om jag minns rätt, 40 S80 och 60 V70 som kördes av lottor. V70:orna höll bra kvalitet, medan S80:orna var mycket sämre. Många av dom köptes tillbaka av Volvo. Jag köpte en av V70:orna. Så att påstå att Volvo höll dålig kvalitet 99-01 rent generellt håller jag inte med om. Det var S80 som höll dålig kvalitet då, och sedan de allra första V70N hade vissa smärre problem med bland annat framvagnen.
Jag köpte tre stycken T6:or, en 99´, 02´och 05:a av förra generationen. Känner inte igen dessa problem att kvalitén skulle varit sämre. På vilka punkter då? V70 och S80 var i det stora helt identiska bilar utom just då T6 motorn som bara fanns i S80. Den i sig var helt problemfri och är väl så än i dag vad jag förstår?

Det problem som fanns när jag köpte 99:an var problem med en del mjukvaror eftersom detta var helt nytt, tror det inte var mindre än 21 olika smådator som skulle kommunicera med en central dator. Detta åtgärdades gratis och var i princip helt borta fr o m 2000.
Användarvisningsbild
av SvenB
V 70 -99 var väl knappast identisk med S80 :!:
Användarvisningsbild
av Krollspell
SvenB skrev:V 70 -99 var väl knappast identisk med S80 :!:
Nej men diskussionen handlade väl om den nya P2-plattformen som kom först i Volvo S80 -99 och sen i V70, S60, XC90?
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej, men du citerade mitt inlägg som handlade om 99 års modeller.
Användarvisningsbild
av Krollspell
SvenB skrev:Okej, men du citerade mitt inlägg som handlade om 99 års modeller.
Sry, då missuppfattade jag det!
av perhall
Svårt att dra generella slutsatser från få fall men kollar man Volvos reklamationsstatistik så var de första V70N klart dåliga. Även V70II i början klart sämre än V70N Classic. Jag har inte siffrorna helt klart för mig längre men bra indikatorer är:
1. Tid för pre-delivery check
2. Reklamationsmängd
3. Kostnader för att återställa 2.
/PH

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]