Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Backa upp bakänden på bilen mot en vägg så ser du nog när du trampar på bromsen hur hårt du behöver trycka innan bromsljuset tänds. Eller be nån kolla när du testar...

/Bo
av chuckbuck
[quote="bem"]Backa upp bakänden på bilen mot en vägg så ser du nog när du trampar på bromsen hur hårt du behöver trycka innan bromsljuset tänds. Eller be nån kolla när du testar...

Japp, det var precis så jag gjorde. Uttryckte mig kanske lite oklart.
Om man pumpar upp trycket i bromssystemet med motorn avstängd så att pedalen blir stum. Om man då håller ned pedalen en bit med några kilos kraft så borde man ha en ganska hyfsad anliggning på bromsarna. Det borde innebära att man kan få en ganska ordentlig retardation utan att bromsljusen tänds. Fast å andra sidan kör man ju ganska sällan med tändningen avslagen.
Spörsmålet är om bilen kan bromsas (lite) utan att ljusen tänds pga att bromsljuskontakten sitter "för långt ner" på bromspedalen.

Det här låter ju lite tokigt men nu var ju inte min MY09 på samma sätt.
av mattish
Det var faktiskt lite klantigt. Det står ju i infofönstret att man måste trycka ner bromsen när man startar ;) :roll: :P :lol:
Senast redigerad av 2 mattish, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast det har han väl gjort.. bara att han inte tryckte ner dem med våld.
Ingen blyfot där inte.. :D
av chuckbuck
Näpp, ingen blyfot alltså. Man kanske är begåvad med kork både uppe o nere i sandalerna. :D 8)

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]