...

Moderator: Moderatorer

Stockholmare du vet, så jävla bråttom till allting. ;)
Skämt åsido. Går jag själv så är jag mer benägen att stövla rätt ut men under förutsättning att de HINNER stanna eller att jag hinner hoppa undan.
Det har hänt ett flertal gånger att jag är halvvägs över vägen MED BARNVAGN mitt på ljusa dagen och folk bränner förbi som de rövhål de är.

Men jag förstår vad du menar och de som släpper på gasen i god tid underlättar både för den som ska gå över och för sig själva då de slipper stanna helt. Sådant uppskattas ju åt båda håll förstås.
Måste erkänna att jag gör det lite för att jag vill spara bränsle men det tjänar ju båda på :wink:

Stockholm verkar påminna lite om Rom, där gäller det att bara gå om man någonsin ska komma över vägen. :D

EDIT: Kom o tänka på ett reportage av Aschberg där han var ute o skulle gå över gatan med barnvagn o det gick väl sådär vill jag minnas.
Micce1980 skrev:Inte irriterande men förundras över folk som på övergångsställen/cykelöverfart fortfarande tackar för att man stannar/saktar in när de ska ta sig över. Sluta vifta så att du snabbare kommer över tänker jag :wink: Tänker kanske främst Agda 88 år som ska över. :) Förstår så klart att alla inte stannar men för mig är det lika med rött ljus och inte tackar de bilister mig som har grönt mig när jag stannar för rött ljus. :)
Agda 88 är en sak, men det blir lite förvirrande när du blandar in cykelöverfart i det hela.

Grundregeln för cykelöverfart är att det är cyklisten som ska stanna, inte bilisten.
torbjorn_75 skrev:
Micce1980 skrev:Inte irriterande men förundras över folk som på övergångsställen/cykelöverfart fortfarande tackar för att man stannar/saktar in när de ska ta sig över. Sluta vifta så att du snabbare kommer över tänker jag :wink: Tänker kanske främst Agda 88 år som ska över. :) Förstår så klart att alla inte stannar men för mig är det lika med rött ljus och inte tackar de bilister mig som har grönt mig när jag stannar för rött ljus. :)
Agda 88 är en sak, men det blir lite förvirrande när du blandar in cykelöverfart i det hela.

Grundregeln för cykelöverfart är att det är cyklisten som ska stanna, inte bilisten.
Just det cyklister på cykelöverfart som korsar vägen har väjningsplikt som regel om inget annat anges. Här finns det i så fall bränsle att spara hehe :wink:
av rid54
Cykelöverfarter i kombination med övergångsställen är ju ett djävulens påfund... De påstås av vissa innebära lite andra regler än på rena övergångsställen, men det syns ju inte att det är en cykelöverfart på alla övergångsställen där sådana finns. Det påstås indikeras av att de vita strecken i övergångsstället är "brutna", men hur lätt är det att se på lite håll eller när det är utslitna markeringar eller snö på vägen?

En annan underlig sak i dagens trafik är cyklister, som envisas att köra bland bilarna på sträckor där det finns tydligt utmärkta cykelbanor. Ofta är det MEMILs (medelålders män i Lycra) som håller bra fart på plan mark o i nedförsbackar, såpass att omkörning inte är någon helt snabb affär. Vad tjänar då allt väsen om att bygga cykelvägar till, när de ändå inte utnyttjas??
Användarvisningsbild
av ER
Micce1980 skrev:
torbjorn_75 skrev:

Just det cyklister på cykelöverfart som korsar vägen har väjningsplikt som regel om inget annat anges. Här finns det i så fall bränsle att spara hehe :wink:
Gäller ej Uppsala, där tror cyklister dom är dels odödliga och dels dom har förkörsrätt oavsett situation och när dom blir tagna med handen i kakburken(cyklar på övergångställen för där har man förtur, gångbanor mm) kastar sig av cykeln i tron att dom inte blivit sedda.
Dags för körkort på cykel, inte minst för studenter som är största kolsuparna på denna punkten i denna staden.

Kanske har jag fått värmeslag men kom o tänka på detta idag när just Agda skulle över.
Det är självklart att Agda skall få gå över gatan och jag blir inte det minsta irriterad över att jon tar tid på sig för detta. Tar hon sig extra tid att tacka mig för att jag stannat så blir jag bara glad. Jag har ärligt talat aldrig vart med om att det tagit extra tid för att någon tackat. Det är nog du ensam om att ha upplevt detta :D

Jag tycker att det hör till vanlig artighet att tacka när man blir översläppt. Det må vara bilistens skyldighet men de flesta är nog medvetna om att det är lätt att missa detta. Då jag är gångtrafikant så tycker jag att "zebralagen" mest känns besvärande för mig då en bil på en i övrigt tom gata stannar för mig. Det är enklare för mig vänta två sekunder än att bilisten skall stanna, vänta och sedan köra igen. Jag antar att bilisten känner precis likadant och då tycker jag att ett tack är att visa lite samförstånd.
grillchips skrev:Jag tackar i stort sett alltid när folk stannar för mig och barnvagnen. Väl medveten om att de MÅSTE stanna men det är långt ifrån alla som gör det. Det jag däremot förundras över är de som gasar som tusan fram till ett övergångsställe där man står och väntar på fritt läge, de ser en tydligt på lång väg och för att sedan ett par meter ifrån ställa sig på bromsen och vinka förbi.
Jag vet som sagt att de måste stanna men eftersom kanske.. hälften? faktiskt gör det så tar jag inga chanser, därmed tackar jag de som då stannar i god tid eller vinkar ut mig i tidigt skede.
Ursäkta.
Men jag kan bli tokig på de som står och väntar på att man ska stanna. Börja gå, så kanske jag inte behöver stanna!
:evil::evil::evil:
torbjorn_75 skrev:

Om inte svängningsregeln gäller.
Reglerna gällande cykel vs. annan trafik är så komplicerade att jag alltid väjer för cykel. Vem orkar i farten hålla reda på vad som är "cykelöverfart" / "cykelbana" och inte?
  • 1
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 553
köpa en Volvo S / V60

D4 köper man på egen risk, min funkar b[…]

Minirecension av kina DICE

Då tråden är 241 sidor lån[…]

Tysta sommardäck V90